RJ2MK_JSS1 Jazykový seminář 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 24 hodin kontaktní výuky. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost ruštiny na úrovni B2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si prohloubí své znalosti z praktických jazykových cvičení 1 (RJ2010), zlepší svůj ústní a písemný projev, gramatické a komunikativní dovednosti.

Studenti čtou a poslouchají ruskojazyčné texty a také pracují s ruskojazyčným internetem.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto kurzu bude student schopen:
konverzovat na probraná témata;
vyjadřovat své názory s použitím nového lexika;
správně používat gramatické a stylistické prostředky;
zdokonalit se v písemném a ústním projevu;
správně používat intonační konstrukce.
Osnova
  • 1. Školský systém v Česku a Rusku. Který systém bych preferoval(a) já? Slovní zásoba na téma „Škola, studium“.
  • 2. Vysoké školství v ČR a RF. Co by se mělo změnit na VŠ? Procvičení použití lexikálně-sémantické skupiny "znanije - poznanije".
  • 3. Učitel. Mé představy o budoucí profesi učitele. Procvičení použití ruského slovesa "učiť" a jeho derivátů. Lexikálně-sémantická skupina "učitel - pedagog - vospitatel".
  • 4. Věda a výzkum. Prezentace diplomové práce.
  • 5. Jaké knihy rád(a) čtu. Má oblíbená ruská kniha.
  • 6. Internet a Runet. Sociální sítě: facebook, vkontakte, twitter, linkedin a další.
  • 7. Jakou hudbu poslouchám. Procvičení používání slovesa "slyšať" a jeho derivátů.
  • 8. Jaké seriály sleduji. Můj oblíbený film. Filmové festivaly.
  • 9. Návštěva galerie. Procvičení použití ruského slova "kartina" v rámci tématu.
  • 10. Prohlídka města a jeho památek. Moderní budovy a starobylé památky.
  • 11. Vánoce a Nový rok v Rusku a ČR.
  • 12. Opakování.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANEK, Adam a Julija MAMONOVA. Učebnice současné ruštiny : vhodné i pro samouky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 410 s. ISBN 9788025128596. info
  • STAROVOJTOVA, I. A. Russkaja leksika v zadanijach i krossvordach : učebnoje posobije dlja izučajuščich russkij jazyk kak vtoroj. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2008, 83 s. ISBN 9785865474265. info
  • Velký slovník rusko-český a česko-ruský Veľký slovník rusko-slovenský a slovensko-ruský. [Brno]: Lingea, 2008, 1 CD-ROM. info
  • GLAZUNOVA, Ol‘ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražnenijach i kommentarijach : morfologija. 3-e izd. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2005, 423 s. ISBN 5865472925. info
  • BARNET, Vladimír. Ruština pro pokročilé. 4., upr. vyd. Praha: Leda, 2003, 384 s. ISBN 8073350130. info
  • GLAZUNOVA, Ol‘ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki : učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5200028272. info
Výukové metody
Seminář, dialogy, besedy a diskuse na probíraná témata, domácí úkoly, skupinové projekty v rámci probíraných okruhů, čtení a poslech ruských textů.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
1. průběžné plnění zadávaných úkolů;
2. vypracování eseje na zadané téma a jeho odevzdání nejpozději v posledním týdnu výuky.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.