SP7BP_SP2f Specialisation - teaching People with Behavioral Disorders 1

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP7BP_SP2f/01: Wed 10:00–13:50 učebna 52, K. Červenka
Prerequisites
Passing the courses about the basement of SEN with the focus on students with behavioural difficulties - SP7BP_ZSP5.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Detailed information on education of children/pupils with behavioural difficulties/disorders - definition of behavioural disorders, clasifications of BD, the process of education, system of counselling and residential educational facilities.
Learning outcomes
Students will be informed about characteristic of children with emotional and behavioral difficulties/disorder and on the nature of educational needs of the children. Student will be able to orientate themselves within the system of counselling care and of residential institutions.
Syllabus
  • Education of students with behavioural disorders and difficulties, inclusive approach, classification of BD; development of BD - pathway to conduct disorder.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as a self-support for students in risk of behavioural disorders). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, p. 161-172, 11 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy (School discipline policy). Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, 3/2005, No 3, p. 3-7. ISSN 0323-0449. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg (Modality of inclusive education of students with behavioural disorders in Baden-Württenberg). In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
    recommended literature
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • JEHLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. 248 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, vol. 8, No 7, p. 4-7. ISSN 1214-8717. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996, 156 pp. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info
Teaching methods
Seminar, individual work, group project, discussions.
Assessment methods
- active participation during lectures - invididual study of literature, written reflections of the literature - pairs - preparation of discussions on the texts - groups - preparation and realization of group activity - book presentation (in groups) - oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SP7BP_SP2f