PdF:SPD4_VSO2 Physical Handicaps 2 - Course Information
SPD4_VSO2 Specialisation - Broad Scientific Foundation - Physical Handicaps 2
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 30/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (ger.) (programme PdF, D-SPD4)
- Special Education (programme PdF, D-SPD4) (2)
- Course objectives
- The aim of the course is to deepen the knowledge about the development, diagnostics and intervention in individuals with physical impairment.
- Syllabus
- Specialized topics • Characteristics of youth with illnesses (chronic illnesses such as epilepsy, allergy, asthma), the impact of illnesses on education of children and youth, their career opportunities and quality of life • Cerebral palsy and its forms, etiology, characteristics • Cerebral palsy as combined disability, characteristics (physical disability with associated mental impairment, epilepsy, sensory impairment, speech disorder) • Brain injuries from the medical and pedagogical point of view • Degenerative muscular diseases, Duchenn muscular dystrophy
- Literature
- required literature
- BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- recommended literature
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Education of Pupils with Physical Disability. Texts for Distance Education). Brno: Paido, 2012, 222 pp. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- DOBEŠ, Miroslav, Marie MICHKOVÁ, Petr POSPÍŠIL, Jiří VLČEK and Marek ČENTÍK. Diagnostika a terapie funkčních poruch pohybového systému (manuální terapie) pro fyzioterapeuty (Diagnostics and therapy of functional impairment of locomotor system (manual therapy) for physiotherapists). 1st ed. Horní Bludovice: Domiga, s.r.o., 2011, 76 pp. ISBN 978-80-902222-4-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu (Specifically educational suppot to hldren and youth with spacial educational needs outside school). první. Brno: MU, 2011, 258 pp. ISBN 978-80-210-5693-0. info
- DOLEŽALOVÁ, Lenka. Auditivně-verbální terapie u sluchově postižených dětí (Auditive-Verbal Therapy in Children with Hearing Impairment). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Pupils with Special educational Needs. Brno: Paido, 2008, p. 44-44, 12 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
- CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
- Teaching methods
- Consultation, self-study.
- Assessment methods
- Process seminar thesis in the extent of 10 – 15 pages concerning selected topic from the field of general questions.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SPD4_VSO2