PdF:SZ6012 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
SZ6012 Pedagogická komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Drexlerová (cvičící)
Mgr. Josef Moravec (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Schulzová (cvičící)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6012/01: Po 9:00–10:50 učebna 41, J. Bradová
SZ6012/02: Po 11:00–12:50 učebna 34, J. Bradová
SZ6012/03: Po 13:00–14:50 učebna 34, J. Bradová
SZ6012/04: Út 8:00–9:50 učebna 38, H. Schulzová, F. Tůma
SZ6012/05: Út 12:00–13:50 učebna 38, H. Schulzová, F. Tůma
SZ6012/06: Út 14:00–15:50 učebna 38, J. Nehyba
SZ6012/07: Út 12:00–13:50 učebna 34, J. Nehyba
SZ6012/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6012/09: St 10:00–11:50 učebna 39, J. Bradová
SZ6012/10: St 8:00–9:50 učebna 38, L. Škarková
SZ6012/11: St 10:00–11:50 učebna 38, L. Škarková
SZ6012/12: St 12:00–13:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ6012/13: St 14:00–15:50 učebna 38, R. Pospíšil
SZ6012/14: St 15:00–16:50 učebna 41, A. Drexlerová
SZ6012/15: St 8:00–9:50 učebna 24, J. Moravec
SZ6012/16: St 10:00–11:50 učebna 24, J. Moravec
SZ6012/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:
(a) seznámit studenta (prostřednictvím témat 1 až 10) se specifiky pedagogické komunikace. K tomu budou vyučujícími využívány různé výukové metody a formy, které umožní studentům pozorovat a vyhodnocovat odlišnost pedagogické komunikace při využívání těchto metod a forem výuky;
(b) rozvíjet studentovu dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace (učitel, asistent pedagoga, žák, rodič žáka).; - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu:
• student diskutuje o vybraných otázkách pedagogické komunikace. Při argumentaci využívá poznatky získané studiem odborné literatury (viz témata 1–12).
• student zhodnotí svou dosavadní pedagogickou komunikaci, pojmenuje její silné stránky, identifikuje možnosti, jak ji zlepšovat.;
• student poskytne spolužákovi, který vystoupí v semináři, funkční zpětnou vazbu, a prokáže tak osvojení této dovednosti na potřebné úrovni a současně také porozumění pedagogické komunikaci v konkrétním pedagogické situaci.;
• student popíše a analyzuje výukovou či výchovnou situaci (je využíváno mimo jiné virtuálních hospitací z webu rvp.cz ) z hlediska pedagogické komunikace, využívá při tom odbornou terminologii. Navrhne alteraci výukové či výchovné situace, která koresponduje s pravidly efektivní pedagogické komunikace.; - Osnova
- 1. Pedagogická komunikace a pedagogická interakce, vliv sebepojetí učitele na jeho pedagogické jednání.
- 2. Komunikace verbální (mluvený i psaný projev) a neverbální.
- 3. Specifika pedagogické komunikace (IRF komunikační struktura, dialog ve výuce, podmínky, metody, obsah, prostředky, cíle).
- 4. Efektivní komunikace s rodiči žáků: učitel – žák – rodič.
- 5. Otázky pedagoga – podle fází výuky a podle výukových metod.
- 6. Otázky pedagoga – podle kognitivních a afektivních cílů.
- 7. Zpětná vazba – její druhy, funkce a význam pro učení jedince.
- 8. Využití prostoru v pedagogické komunikaci, proxemika.
- 9. Techniky vedení rozhovoru, naslouchání, shrnování, rekapitulace.
- 10. Emocionální stránka pedagogické komunikace (akceptace, empatie, pozitivita, expresivita, humor apod.)
- 11. Nenásilná komunikace.
- 12. Prezentační dovednosti – powerpoint.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- neurčeno
- Vybrané studie z časopisu Komenský: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky
- Svoboda, J., & Jochmannová, L. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.
- MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 9788026201984. info
- PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse : the language of teaching and learning. 2nd ed. Portsmouth: Heinemann, 2001, vi, 208. ISBN 0325003785. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
- Výukové metody
- Prezentace, zpětná vazba, sebereflexe.
- Metody hodnocení
- Pro absolvování předmětu:;
- 75% účast na seminářích;
- individuální vystoupení studenta před skupinou zaznamenané na videozáznam, jímž prokáže osvojení pravidel efektivní pedagogické komunikace (viz témata 1 až 10), zpětnou vazbu k vystoupení poskytne studentovi jak vyučující, tak ostatní studenti seminární skupiny (viz téma 7);
- vypracování písemné reflexe nebo sebereflexe (v rozsahu 1–2 strany, 5000 znaků) vztahující se k tématům specifikovaným ve výstupech 1 až 4 (např. zvládání komunikačních dovedností s akcentem na pedagogickou komunikaci v interakci se žáky, silné a slabé stránky vlastní pedagogické komunikace apod.). Výstupy z tohoto úkolu budou v obecné rovině akcentovány v semináři, individuální zpětná vazba k tomuto úkolu bude studentovi poskytnuta prostřednictvím hodnoticího bloku v IS MUNI. - Informace učitele
- Aktuální informace naleznete v učebních materiálech v isu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6612 Educational Communication
!NOWANY(SZ6012)
- SZ6612 Educational Communication
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SZ6012