SZ6026 Úvod do pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6026/01: Pá 5. 10. 16:00–19:50 učebna 50, Pá 2. 11. 14:00–17:50 učebna 50, K. Lojdová, J. Lukas
SZ6026/02: So 22. 9. 10:00–13:50 učebna 32, So 3. 11. 10:00–13:50 učebna 32, K. Lojdová, J. Lukas
Předpoklady
!NOWANY( SZ6626 The Introduction into Education and Psychology )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět slouží studentům k základní orientaci při vstupu do rozsáhlé problematiky učitelské a asistentské profese. Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy a teoriemi pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich vývojem. Studium předmětu má ukázat vztahy pedagogiky a psychologie k ostatním společenskovědním oborům a naznačit možnosti využívaní pedagogických a psychologických poznatků v práci učitelů a asistentů pedagoga. Absolvování tohoto kurzu je předpokladem ke studiu dalších pedagogických a psychologických disciplín. Ve dvouhodinových přednáškách se budou střídat přednášející z katedry pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
Na konci kurzu bude student schopen:
• rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie;
• číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
• odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
Osnova
  • Hlavní témata:
  • 1. Pedagogika jako vědní obor. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy.
  • 2. Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.
  • 3. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání.
  • 4. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů.
  • 5. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio.
  • 6. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost.
  • 7. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,..).
  • 8. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce. 9. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost.
  • 10. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby.
  • 11. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání.
  • 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování.
  • Doplňující informace:
  • Průřezová témata
  • 1. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze) z pohledu pedagogiky a psychologie
  • 2. Jak využívat poznatků z pedagogiky a psychologie;
  • 3. Profesní portfolio pedagoga – charakteristika.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010, 467 s. ISBN 9788024618326. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2009. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
    doporučená literatura
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
  • BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge, 2007, vii, 161. ISBN 9780415391986. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
  • ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
    neurčeno
  • Wood, K. (2012). Education: the basics. Routledge.
Výukové metody
konzultace (blokově)
Metody hodnocení
písemný test (k absolvování předmětu je třeba 70% správných odpovědí), esej na téma jak si představuji dobrého učitele (vrstevnické hodnocení, sebehodnocení)
Informace učitele
Účast na konzultacích je povinná.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.