SZ6041 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 1x14 dní/90 minut. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Danuše Kotolanová (cvičící)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Málek (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Viola Daňhelová (pomocník)
Mgr. Štěpán Joukl (pomocník)
Garance
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6041/01: Út 9. 10. 16:00–17:50 učebna 2, Út 23. 10. 16:00–17:50 učebna 2, Út 6. 11. 16:00–17:50 učebna 2, Út 20. 11. 16:00–17:50 učebna 2, Út 4. 12. 16:00–17:50 učebna 2, D. Kotolanová, L. Vodová
SZ6041/02: Út 16. 10. 16:00–17:50 učebna 2, Út 30. 10. 16:00–17:50 učebna 2, Út 13. 11. 16:00–17:50 učebna 2, Út 27. 11. 16:00–17:50 učebna 2, Út 11. 12. 16:00–17:50 učebna 2, J. Krása, K. Štěpánek
SZ6041/03: Po 8. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Po 22. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Po 5. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Po 19. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Po 3. 12. 16:00–17:50 učebna 65, T. Andrášik, S. Hanušová
SZ6041/04: Po 15. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Po 29. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Po 12. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Po 26. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Po 10. 12. 16:00–17:50 učebna 65, J. Chocholatá
SZ6041/05: Út 9. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Út 23. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Út 6. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Út 20. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Út 4. 12. 16:00–17:50 učebna 41, K. Lojdová, R. Štěrba
SZ6041/06: Út 9. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Út 23. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Út 6. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Út 20. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Út 4. 12. 16:00–17:50 učebna 65, J. Nehyba, J. Zítková
SZ6041/07: Út 9. 10. 16:00–17:50 učebna 55, Út 23. 10. 16:00–17:50 učebna 55, Út 6. 11. 16:00–17:50 učebna 55, Út 20. 11. 16:00–17:50 učebna 55, Út 4. 12. 16:00–17:50 učebna 55, A. Brychová, K. Dundálková
SZ6041/08: Po 15. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Po 29. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Po 12. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Po 26. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Po 10. 12. 16:00–17:50 učebna 41, J. Nehyba, L. Pavlíčková
SZ6041/09: Út 9. 10. 16:00–17:50 učebna 63, Út 23. 10. 16:00–17:50 učebna 63, Út 6. 11. 16:00–17:50 učebna 63, Út 20. 11. 16:00–17:50 učebna 63, Út 4. 12. 16:00–17:50 učebna 63, P. Novák, P. Svojanovský
SZ6041/10: Út 16. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Út 30. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Út 13. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Út 27. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Út 11. 12. 16:00–17:50 učebna 41, P. Knecht, J. Mareš
SZ6041/11: Po 8. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Po 22. 10. 16:00–17:50 učebna 41, Po 5. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Po 19. 11. 16:00–17:50 učebna 41, Po 3. 12. 16:00–17:50 učebna 41, P. Svojanovský, D. Taylor
SZ6041/12: Út 16. 10. 16:00–17:50 učebna 55, Út 30. 10. 16:00–17:50 učebna 55, Út 13. 11. 16:00–17:50 učebna 55, Út 27. 11. 16:00–17:50 učebna 55, Út 11. 12. 16:00–17:50 učebna 55, P. Kopečný, J. Nehyba
SZ6041/13: Po 15. 10. 16:00–17:50 učebna 42, Po 29. 10. 16:00–17:50 učebna 42, Po 12. 11. 16:00–17:50 učebna 42, Po 26. 11. 16:00–17:50 učebna 42, Po 10. 12. 16:00–17:50 učebna 42, L. Adámková, P. Svojanovský, L. Škarková
SZ6041/14: Út 16. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Út 30. 10. 16:00–17:50 učebna 65, Út 13. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Út 27. 11. 16:00–17:50 učebna 65, Út 11. 12. 16:00–17:50 učebna 65, P. Svojanovský
SZ6041/15: Po 8. 10. 16:00–17:50 učebna 42, Po 22. 10. 16:00–17:50 učebna 42, Po 5. 11. 16:00–17:50 učebna 42, Po 19. 11. 16:00–17:50 učebna 42, Po 3. 12. 16:00–17:50 učebna 42, J. Nehyba
SZ6041/16: Čt 11. 10. 14:00–15:50 učebna 73, Čt 25. 10. 14:00–15:50 učebna 73, Čt 8. 11. 14:00–15:50 učebna 73, Čt 22. 11. 14:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 12. 14:00–15:50 učebna 73, P. Suquet, P. Svojanovský
SZ6041/17: Čt 18. 10. 13:00–14:50 učebna 55, Čt 1. 11. 13:00–14:50 učebna 55, Čt 15. 11. 13:00–14:50 učebna 55, Čt 29. 11. 13:00–14:50 učebna 55, Čt 13. 12. 13:00–14:50 učebna 55, H. Svobodová, P. Svojanovský
SZ6041/18: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 70, J. Bradová, P. Pecina
Předpoklady
!NOWANY( SZ6641 Seminar on Teaching Practice 1 )
!NOWANY(Fy6001,HL6001,HV6001,CH6001,KL6001,OV6001,AJ6001,Bi6001,CJ6001,De6001,FJ6001,Kv6001,MA6001,NJ6001,RJ6001,RV6001,SP6001,TE6001,Vi6001,VV6001,Ze6001).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 64 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Smyslem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe realizované v rámci předmětu Učitelské praxe 1 a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu ke své učitelské praxi. Způsob vedení semináře je inspirován konceptem tzv. reflektujících týmů, který se vyznačuje spoluprací více odborníků z různých oblastí. Výuku proto zajišťuje oborový didaktik spolu s pedagogem či psychologem. Do výuky budou zváni také vybraní cviční učitelé.
Výstupy z učení
Na konci předmětu student bude: 1. lépe uchopovat podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v semináři – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. revidovat svůj postoj k motivaci žáků či k řešení kázeňských přestupků; 2. cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. pojmenovat souvislost mezi autoregulací vlastního prožívání ve třídě a výsledky učení žáků.
Osnova
  • • porozumění rozdílu mezi popisným a reflektivním psaním • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • skupinová práce s profesním portfoliem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele
Literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
Výukové metody
• různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky a profesním portfoliem.
Metody hodnocení
• aktivní účast v semináři (80%); • průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech (reflektivní deník a profesní portfolio).
Informace učitele
Student si tento předmět zapisuje 1x – spolu s předmětem Učitelská praxe 1. V případě, že v seminární skupině bude zapsáno méně než 10 studentů, skupina může být spojena s jinou seminární skupinou nebo zcela zrušena. Podrobné informace k předmětům, které se týkají praxe naleznete zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu.
Další komentáře
Studijní materiály
Nezapisují studenti jednooborové SP: SPZP, SPAN, SPPU a SVV2S.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.