PdF:NJ_K501 Kulturní kompetence I - Informace o předmětu
NJ_K501 Kulturní kompetence ve výuce němčiny I
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Vojtěch Štilec (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K501/01: Pá 20. 9. 14:00–15:50 učebna 54, Pá 18. 10. 14:00–15:50 učebna 54, Pá 22. 11. 14:00–15:50 učebna 54, P. Pytlík, V. Štilec, J. Veličková
- Předpoklady
- Der Kurs richtet sich in erster Linie an Studierende des Bachelor- und Masterstudiums der deutschen Sprache und Literatur an der Pädagogischen und der Philosophischen Fakultät, aber auch Studierende aus anderen Bereichen sind willkommen.
Česky: Předmět je primárně určen pro studenty bakalářského i magisterského studia německého jazyka a literatury na pedagogické i filozofické fakultě, ale vítání jsou i studenti z ostatních oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Der Kurs wird im Rahmen der Entwicklung eines methodischen Portals für die Vermittlung kultureller Kompetenzen auf der Website des Instituts für Deutsche Sprache und Literatur der Pädagogischen Fakultät MU durchgeführt. Das Portal bietet theoretische und praktische Grundlage für die Arbeit mit authentischen Texten und ist ein unterstützendes Instrument, um die vier Wände des Lernraums zu verlassen und die Lehrer und ihre zukünftigen Schüler mit der sprachlichen Realität (authentische Inschriften wie Werbung, Verkehrszeichen und Anweisungen usw.) zu konfrontieren. In dieser Lehrveranstaltung erwerben die Studierenden in der ersten Phase eine theoretische Grundlage im Bereich der Vermittlung kultureller Kompetenzen und lernen Konzepte wie "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere kennen.
Česky: Předmět je realizován v rámci vývoje metodického portálu pro výuku kulturních kompetencí na webu katedry Německého jazyka a literatury Pedagogické fakulty MU. Portál nabídne teoretické i praktické podklady pro práci s autentickými texty a je tak podpůrným prostředkem při vykročení mimo čtyři stěny výukových prostor a konfrontaci studentů-učitelů i jejich budoucích žáků s jazykovou realitou (autentické nápisy jako jsou reklamy, dopravní značení a pokyny, jiné pokyny, jiné pouliční texty apod, ale také autentické nahrávky a krátké filmy). V rámci tohoto předmětu studenti v první fázi získají teoretický základ z oblasti výuky kulturních kompetencí a seznámí se s pojmy jako jsou „linguistic landscapes“, „Dual Coding Theory“, „interní a externí vizualizace obsahu“ a další. - Výstupy z učení
- Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der authentischen Materialien im Unterricht.
Česky: Po absolvování předmětu bude student schopen pracovat ve výuce s autentickými materiály. - Osnova
- Grundbegriffe: "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere.
- Česky: Základní pojmy: „linguistic landscapes“, „Dual Coding Theory“, „interní a externí vizualizace obsahu“ a jiné.
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk. Textinterventionen in den öffentlichen Raum und ihre Interpretation. Theoretische und didaktische Überlegungen zur Linguistic-Landscape-Problematik. In Badstübner-Kizik, Camilla; Janíková, Věra. Linguistic Lanscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik. 1. vyd. Berlin: Peter Lang, 2018, s. 201-233. Possener Beiträge zur angewandten Linguistik; 10. ISBN 978-3-631-77028-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3726/b15201. info
- Linguistic landscape : expanding the scenery. Edited by Elana Goldberg Shohamy - Durk Gorter. 1st pub. New York: Routledge, 2009, viii, 352. ISBN 9780415988728. info
- Výukové metody
- Seminar
Česky: seminář - Metody hodnocení
- Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses ist die Vorbereitung und Präsentation der Didaktisierung eines Textes. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden.
Česky: Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je příprava a prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně. - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/NJ_K501