PdF:SPk552 Intervenční postupy - simulace - Informace o předmětu
SPk552 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením. Osvojit si speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny spolu s vědomím významu mezioborové spolupráce a spolupráce školských poradenských zařízení. Znalost intervenčních postupů u jedinců s tělesným postižením, podpůrných opatření.
- Výstupy z učení
- Student má poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením; umí realizovat speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny; zná intervenční postupy u jedinců s tělesným postižením, podpůrná opatření.
- Osnova
- • Včasná intervence u dětí s centrálním postižením.
- • Mozková obrna – charakteristika, klasifikace.
- • Speciálněpedagogická diagnostika u dětí s hybným postižením v předškolním věku. Role mezioborové spolupráce.
- • Vojtova metoda, Bobath koncept.
- • Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. Mezioborová spolupráce a spolupráce s rodiči.
- • Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku.
- • Možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku, propojení se vzdělávacím procesem.
- • Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením.
- • Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením.
- • Spolupráce školských poradenských zařízení se školou v rámci somatopedické intervence a podpory žáků s tělesným postižením.
- • Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením.
- • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – u žáků s tělesným postižením.
- • Specifika edukačního prostředí žáků s tělesným postižením.
- • Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním.
- • Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes, astma, cystická fibróza, epilepsie, onkologická onemocnění.
- • Podpůrná opatření a jejich stupně u cílové skupiny žáků s tělesným postižením.
- • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáků s tělesným postižením).
- • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (rehabilitační pomůcky, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky).
- • Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s tělesným postižením – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. • Předprofesní, profesní orientace a kariérní poradenství u žáků a studentů s tělesným postižením – speciálněpedagogická podpora, poradenství.
- Literatura
- povinná literatura
- Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido
- Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- Výukové metody
- Aktivní účast
Přednášky a diskusní semináře. Anotace publikace na téma z daného oboru. - Metody hodnocení
- Aktivní účast na přednáškách. Ústní zkouška. Vypracování kazuistické studie.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk552