PdF:VZkB13 Propedeutika výchovy ke zdrav - Informace o předmětu
VZkB13 Propedeutika výchovy ke zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZkB13/01: Pá 20. 9. 11:00–12:50 učebna 36, Pá 27. 9. 11:00–12:50 učebna 36, Pá 4. 10. 14:00–15:50 učebna 36, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 36, L. Adámková, V. Mužík, L. Mužíková, J. Reissmannová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základního přehledu o problematice výchovy ke zdraví. Studenti jsou seznámeni se základními vzdělávacími dokumenty a pojetím vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví a s realizací požadavků ve výchovně vzdělávacích institucích (na ZŠ, v centrech volného času aj.). Na tomto základě je odvozována koncepce studia uvedeného oboru, jeho filosofie, cíle a očekávané výstupy. Důraz je kladen na vytvoření žádoucích postojů k oboru a k pedagogické činnosti studentů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
bude schopen interpretovat základní východiska podpory zdraví ve školním prostředí
získá přehled o realizaci výchovy ke zdraví na základních školách
získá přehled o organizacích, které se podílí se na realizaci podpory zdraví a jejich fungování
chápe různá pojetí vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví
zná základní vzdělávací dokumenty - Osnova
- Obsah seminářů: 1. Pojetí předmětu výchova ke zdraví v minulosti a současnosti.
- 2. Vzdělávací programy, RVP ZV, standardy základního vzdělávání.
- 3. Analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
- 4. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví na ZŠ.
- 5. Národní programy podpory zdraví.
- 6. Programy podpory zdraví ve škole, program podpory zdraví jako součást školního vzdělávacího programu.
- 7. - 12. Základní témata výchovy ke zdraví (prevence infekčních i neinfekčních onemocnění, syndromu stáří, sociálně patologických jevů aj.)
- Obsah cvičení: 1. - 8. Hospitace ve výchovně vzdělávacích centrech - zaměření na rodinnou výchovu, výchovu ke zdraví, podporu zdraví.
- 9. - 10. Evaluace výchovy ke zdraví a podpory zdraví ve výchovně vzdělávacích institucích jako východisko k obsahu studia.
- 11. - 12. Prezentace výsledků.
- Literatura
- doporučená literatura
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- neurčeno
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Zdravotně preventivní pohybové aktivity. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Elportál. ISBN 978-80-210-8890-0. html url epub PURL info
- Výukové metody
- Výklad, diskuse, průběžná samostatná práce na malé výzkumné sondě, prezentace výsledků.
- Metody hodnocení
- Závěrečný znalostní test. Prezentace závěrů výzkumného šetření.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/VZkB13