PdF:AJc304 Nové literatury 1 - Informace o předmětu
AJc304 Nové literatury 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJc304/01: Pá 16. 10. 16:00–17:50 učebna 54, Pá 30. 10. 16:00–17:50 učebna 54, Pá 13. 11. 16:00–17:50 učebna 54, Pá 27. 11. 16:00–17:50 učebna 54, Pá 11. 12. 16:00–17:50 učebna 54, Pá 8. 1. 16:00–17:50 učebna 54, L. Podroužková
- Předpoklady
- C1 level of English and advanced reading reading skills
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s nejnovější britskou a postkoloniální literaturou na pozadí soudobého politického, kulturního a společenského dění v anglosaských zemích a s přesahem do učitelské praxe. Seminář se zaměřuje na osobní a profesní rozvoj učitele prostřednictvím kritického čtení a myšlení a praktickou demonstrací práce s textem. Předmět ukazuje, jakým způsobem umělecká forma textu umožňuje reflektovat současný svět, jak četba rozvíjí různé kompetence a jakými metodami ji lze využít ve výuce. The ultimate objective of the class is to educate future teachers and cultivate their attitude to reading as well as exercise their critical thinking and reading strategies. It seeks to acquaint students with some selected works by contemporary authors generated from English-speaking countries using topics relevant for secondary school age. The course places a heavy emphasis on day-to-day work, which means reading assigned texts, whether it be extracts for class work or independent extensive reading. You are encouraged to participate in class activities and discussions. The class aims to set a model of modern teaching; therefore, try to follow the content as well as methods employed.
- Výstupy z učení
- By the end of the course the students will: a) have become acquainted with contemporary trends and events in Anglo-Saxon literature, culture and society; b) will have read, analysed and discussed a number of texts by contemporary authors; c) will have engaged in a number of class activities demonstrating the use of literature in the classroom; d) will have read two contemporary novels in English; e) will have practised their English in pair, group and class discussions and activities.
- Osnova
- 1. Life in your hands: the position of reading and literature in contemporary school and life. 2. Britain today: a look at contemporary social, political and cultural issues. 3. Contemporary British prose. 4. Contemporary British poetry. 5. Contemporary British drama- 6. Literature for children and young adults.
- Literatura
- FRANKOVÁ, Milada. Women Novelists's Essays for the Twenty-first Century. In Flothow, Dorothea; Oppolzer, Markus; Coelsch-Foisner, Sabine (eds.). The Essay : Forms and Transformations. Heidelberg: Universitätsverlag WINTER Heidelberg, 2017, s. 277-286. Wissenschaft und Kunst, Band 32. ISBN 978-3-8253-6687-2. info
- CHALUPSKÝ, Petr. A horror and a beauty: the world of Peter Ackroyd's London novels. First English edition. Prague: Karolinum Press, 2016, 301 stran. ISBN 9788024631615. URL info
- Contemporary British drama. Edited by David Lane. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010, xxi, 218 p. ISBN 9780748643240. info
- FRANKOVÁ, Milada. An Icon and a Burden: The Postmodern Obsession with the Body in British Fiction. In The Human Body in Contemporary Literatures in English, Sabine Coelsch-Foisner, Marta Fernández Morales (eds.). Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009, 10 s. SEL & C 5. ISBN 978-3-631-57269-6. info
- FRANKOVÁ, Milada. The Magic Sound of the Magic Flute in Barbara Trapido's Temples of Delight. In Mozart in Anglophone Cultures, Sabine Coelsch-Foisner, Dorothea Flothow, Wolfgang Görtschacher (eds.). Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009, s. 51-57. ISBN 978-3-631-56256-7. info
- CHALUPSKÝ, Petr. The postmodern city of dreadful night : the image of the city in the works of Martin Amis and Ian McEwan. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2009, 135 stran. ISBN 9783639144468. info
- Britská čítanka : Gutenbergova čítanka moderní britské literatury : anglicko-české vydání. Edited by Petr Matoušek, Illustrated by Vojtěch Domlátil. Vyd. 3., dopl. a aktualiz. Praha: Gutenberg, 2008, 319 s. ISBN 9788086349381. info
- FRANKOVÁ, Milada. Growing Up in Jane Gardam's Novels. In Literary Childhoods. Growing Up in British and American Literature. Šárka Bubíková et al. Červený Kostelec: Pavel Mervart / Univerzita Pardubice, 2008, s. 41-50. TAHY 2. ISBN 978-80-7395-091-0. info
- FRANKOVÁ, Milada. Sarah Water's Monument to Women of World War II. American and British Studies Annual. Univerzita Pardubice, 2008, roč. 1, č. 1, s. 66-72. ISSN 1803-6058. info
- FRANKOVÁ, Milada. The Postmodern in Contemporary British Narrative. In Litteraria Humanitas XIV. Problémy poetiky. Editors: Josef Dohnal, Danuše Kšicová, Ivo Pospíšil. Brno: Ústav slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2006, s. 233-237. ISBN 80-210-4179-X. info
- FRANKOVÁ, Milada. Britské spisovatelky na přelomu tisíciletí. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, 347. ISBN 80-210-3290-1. info
- FRANKOVÁ, Milada. Britské spisovatelky na konci tisíciletí. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 206 stran. ISBN 8021021489. URL info
- Výukové metody
- class activities, readings, discussions and projects; independent reading and online tasks
- Metody hodnocení
- CONTINUOUS AND FORMATIVE ASSESSMENT 1. Regular class work and independent study. 2. Active participation in class. 3. Group leading. 4. Action research and activity. IN CASE OF ONLINE SEMESTER: Students are requested to secure good internet connection. attend zoom meetings with the sound and camera on and work actively on the e-learning platform. SUMMATIVE ASSESSMENT 1. Portfolio. 2. Two novels (variations apply) to be read. There will be a short interview looking at your work throughout the semester and discussing the two books you have read. I will be asking about your reading experience both from the class and of the books you selected for reading.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2655
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/AJc304