DCJC002 Teorie osvojování cizího jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
vysvětlit přístupy a teorie osvojování cizího jazyka;
pochopit implikace teorií osvojování pro výuku cizího jazyka;
porozumět faktorům ovlivňujícím proces osvojování jazyka;
koncipovat východiska svého disertačního výzkumu z oblasti teorií osvojování jazyka.
Osnova
  • Předmět je jádrovým předmětem studijního programu. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Tématické okruhy: • Behaviorismus a nativismus. • Sociokulturní a kognitivní přístup k osvojování cizího jazyka. • Konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací. • Modely/hypotézy osvojování více jazyků (multipler Spracherwerb, multiple language acquisition), konsekvence pro didaktiku cizích jazyků. • Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
Literatura
    povinná literatura
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press, 2013, ix, 256. ISBN 9780194541268. info
  • The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
    doporučená literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Second edition. New York: Oxford University Press, 2008, xxvii, 114. ISBN 9780194422574. info
  • GÜNTHER BRITTA a Herbert GÜNTHER. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache : eine Einführung. 2. Aufl. Basel: Beltz, 2007, 222 s. ISBN 9783407254740. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke, 2007, xviii, 655. ISBN 9783772082344. info
  • WODE, Henning. Psycholinguistik : eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen : Theorien, Methoden, Ergebnisse. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1993, 399 s. ISBN 3190066191. info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache. 2. veb. und erw. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334. ISBN 3825215059. info
    neurčeno
  • Loewen, S. ,& Sato, M. (eds). The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition. Routledge, 2017.
  • : Defays, J.-M. (2018) Enseigner le français langue étrangère et seconde: Approche humaniste de la didactique des langues et des cultures. Bruxelles: Mardaga éditions.
  • MÜLLER, Horst M. Psycholinguistik - Neurolinguistik : die Verarbeitung von Sprache im Gehirn. Paderborn: Wilhelm Fink, 2013, 203 stran. ISBN 9783825236472. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zkouška: Vypracování seminární práce, která ukotví teoretická východiska disertačního projektu v oblasti teorie osvojování jazyků. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.