OVp102 Didaktika OV 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc. (cvičící)
Mgr. Michal Šafařík (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marta Goňcová, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp102/01: Po 14:00–15:50 respirium (5. nadzemní podlaží), R. Štěrba
OVp102/02: Po 11:00–12:50 učebna 72, R. Štěrba
Předpoklady
Předmět navazuje na Úvod do didaktiky v předchozím Bc. studiu. Zaměřuje se na postupné rozvíjení didaktických znalostí obsahu, jeho jednotlivých komponent, vytváří také sebereflektivní dovednosti studentů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit s výchozími didaktickými kategoriemi vztahujícími se k výchově k občanství - formativní cíle předmetu, výukové metody,obsah předmětu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: charakterizovat cíle OV v aktuálním RVP ZV (klíčové kompetence, očekávané výstupy), zhodnotit význam výchovné složky předmětu, analyzovat obsahovou složku předmětu (analýza učebnice), posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV a dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách na ZŠ a následně provést jejich reflexi.
Osnova
  • 1. Vyučovací předmět občanská výchova na ZŠ v aktuálních kurikulárních dokumentech (RVP ZV), reflexe stávajících studentských pojetí předmětu. 2. Taxonomie vzdělávacích cílů (Bloomova, Niemierkova, Krathwohlova) a jejich využití v OV. 3. Didaktická analýza učiva OV, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí. 4. Didaktické prostředky ve výuce OV (analýza učebnic). 5. Monologické výukové metody v OV. 6. Dialogické výukové metody v OV. 7. Metoda řešení morálních dilemat v rámci OV. 8. Skupinová a kooperativní výuka na hodinách OV. 9. Sociální přístup k výuce OV (metody inscenační, simulační, didaktické hry). 10. Induktivní výuka OV 11. Deduktivní výuka OV. 12. Analýza hospitovaných vyučovacích hodin.
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 8071784796. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes, ©2009. vii, 614 s. ISBN 978-1-4085-0415-4.
  • JARMARA, Tomáš. Výchova k aktivnímu občanství. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-030-8.
  • O'SHEA, Karen. Developing a shared understanding, a glossary of terms for education for democratic citizenship. DGIV/EDU/CIT (2003) 29: Strasbourg, Council of Europe.
  • SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987, roč. 57, s. 1–22.
  • ŠTĚRBA, Radim. Proměny a současné trendy ve výchově k občanství. In RYBÁŘ, Radovan a kol. Čtvrtstoletí polistopadového vývoje. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Spisy Pedagogické fakulty č. 169, 2014, s. 137-151. ISBN 978-80-210-7548-1. 155 s.
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ a Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
    neurčeno
  • ŠTĚRBA, Radim. Pojetí občanské výchovy v kurikulárních dokumentech a jeho vztah k předmětově didaktické přípravě budoucích učitelů. In MINAROVIČOVÁ, Katarína. ŠTĚRBA, Radim. (Eds.) UK, 2013, s. 71-83. ISBN 978-80-223-3534-8. 217 s.
Výukové metody
Diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování.
Metody hodnocení
Kolokviální rozprava na základě vypracované písemné seminární práce - analýza a komparace realizace vyučovacího procesu hodin OV (hospitovaná, samostatně odučená vyučovací hodina) rozsah 4 strany, aktivní účast na seminářích, plnění zadaných úkolů v rámci jednotlivých témat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.