SOk112 Sociální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Margita Michaelová (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 9. 10. 14:00–16:50 učebna 30, Pá 6. 11. 9:00–12:50 učebna 1, Pá 4. 12. 14:00–16:50 učebna 30, Pá 8. 1. 9:00–11:50 učebna 30
Předpoklady
Účelem předmětu je získat základní orientaci v disciplíně, vytvořit si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace sociální pedagogiky v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace sociální pedagogiky do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými sociálně pedagogickými směry, kulturou a vývojem společnosti. Zajímavé formy a metody jí dávají velký tvořivý potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností. Sociální pedagogika je vědou, která je zacílena na nejrůznější formy pomoci, ale spíše v úrovni prevence a aktivizace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Definovat sociální pedagogiku vzhledem k vývoji a současnosti (Polsko, Německo, Slovensko, ČR, aj.), uchopit interdisciplinární charakter sociální pedagogiky vzhledem k teorii a praxi (vliv různých disciplín, které ji postupně utvářejí), význam směrů a disciplín pro praktickou a efektivní aplikaci do praxe Prokázat znalostí týkající se významu prostředí pro aktivizaci jedince (pedagogizace prostředí), uchopit axiální rozměr disciplíny, zachytit hlavní historický vývoj v evropských zemích, uvést osobnosti, které ji definovali a praktikovali, včetně významných děl. Srovnat vývoj sociální pedagogiky v kontextu Evropy a USA. Prokázat znalosti směrem k širokému spektru cílových skupin sociální pedagogiky a možnosti jejich aktivizace (sociálně znevýhodněné skupin, oblast volného času, fenomén dospělé populace a jejich možná aktivizace).
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu SOk112 Sociální pedagogika student/tka: 1. bude schopen/a bez problémů vyslovit svoji definici sociální pedagogiky (podloženou na základě odborných zdrojů) a bude schopen/a ji zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory. Student/ka se bude orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. 2. bude schopen/a charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii. 3. získá dovednost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. 4. získá dovednosti pro kritické zhodnocení objektivní reality a dovednosti adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. 5. získá inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti. 6. porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
Osnova
  • 1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína, její interdisciplinární charakter, spolupráce s jinými disciplínami. 2. Sociální pedagogika v Evropě a ve světě (Polsko, Německo, Slovensko, Velká Británie, USA, ...) 3. Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy a pedagogiky volného času. Cílové skupiny sociální pedagogiky (děti, dospívající, dospělí, specifika sociálně znevýhodněných skupin, aktivizace seniorských skupin, menšiny, migrující cizinci) 4. Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Sociální pedagog ve školním prostředí, možnosti působení. 5. Sociální pedagog v pedagogické praxi. Možnosti uplatnění sociálního pedagoga ve školním prostředí. Spolupráce s učitelem a dalšími profesemi ve školním prostředí. 6. Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. Projektování v oblasti sociální pedagogiky. 7. Diverzita školního prostředí, práce s jinakostí žáka 8. Axiologická dimenze v práci pedagoga, výchova k hodnotám jako součást pedagogického procesu.
Literatura
    doporučená literatura
  • VELÍNSKÝ, Stanislav. Individuální základy sociální pedagogiky : pokus o vymezení oboru a úkolu sociální pedagogiky. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1927. info
    neurčeno
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
Výukové metody
skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
splnění písemných úkolů a aktivní účast
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=978
Hodnocení. Test: A 28, B 25, C 22, D 18, E 15 F 14 a méně. Padlet +1 bod k testu Kniha +2 body k testu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.