SZc038 Didaktika českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi předmětu budou mít pestřejší výběr možností, jak uchopit výuku českého jazyka didakticky pokud možno moderně a účelně.
Výstupy z učení
Studentstvo bude po absolvování předmětu s to:
- vymezit cíl výuky;
- s ohledem na cíl výuky najít a aplikovat moderní výukové metody;
- vzít v potaz individuálnost žákyň a žáků (studentek a studentů);
- s ohledem na předchozí body nastavit adekvátní hodnocení;
- dohled(áv)at si v současné literatuře další materiály pro inspiraci.
Osnova
  • 1. Cíl výuky českého jazyka. 2. Metody výuky českého jazyka. 3. Individuálizace výuky českého jazyka. 4. Hodnocení žactva/studentstva v hodinách českého jazyka. 5. Diskuse.
Literatura
  • Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka VIII, Dílna psaní : od sebevyjádření k písemné argumentaci / Jeannie L. Steelová ... [et al.] Praha : Kritické myšlení, c2007
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
Výukové metody
Konzultace, příp. zážitkové metoda (dle počtu studentů).
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování zkoušky je samostatná ukázka (zážiková metoda) či písemná příprava vlastní výuky, která je v souladu s vyučovanými postupy. Přesnější instrukce osobně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.