HV7MP_DI1 Didactics of Music Education

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
HV7MP_DI1/01: Wed 22. 9. to Wed 15. 12. Wed 12:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
In the course of Didactics of Music, students will build the interconnections from the previously acquired theoretical knowledge and practical skills such as music theory, forms, harmony, intonation, music history, types of music instruments, conducting skills and teaching instrumental and vocal training so that the student is able to apply them in practice. The course is focused on mastering methodological processes which lead to the development of children's creative thinking through musical expression and imagination. The aim of the subject is: to learn basic skills in vocal activities; implement vocal, breathing and aural exercises in practice; to work with text – nursery rhymes and poems; to learn basic skills in rhythmical and kinaesthetic activities; master the basics of playing the soprano recorder
Syllabus
  • Theoretical introduction to Didactics of Music (characteristics of the subject, creating thematic units and their application in the lesson; arrangement of Music lessons; curricular documents, personality of a Music teacher, etc). Vocal activities: Elements of vocal training; Methodology of training homophonic and polyphonic songs. Rhythmical and kinaesthetic activities: the basic elements of rhythmical activities – rhythm, metre, bar, the main and off beat, pace, ostinato figure. Body sounds. Introduction to the soprano recorder, how to play, etc. Rhythm of words in the text, working with nursery rhymes and poems, composing music for children's nursery rhymes / poems. Introduction to conducting in 2/4, 3/4 and 4/4 time, canon, upbeat.
Literature
    required literature
  • DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 2001. HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  • SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
  • KLINDERA, J. Hudební nauka I., II., III. – V. Praha: ARED 2002. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004.
  • SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
  • BLAŽKOVÁ, O. – LIŠKOVÁ, Y. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele. Ostrava, 2010.
    recommended literature
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
  • VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha 2004. (PUTI) VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha: SPN 1984.(PT)
  • ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • SEDLÁK, F. Nové cesty hudební výchovy na ZŠ. Hudební vývoj dítěte. Úvod do hudební psychologie. STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon 1981.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984. PECHÁČEK, S. – VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum 2001.(PÚ)
  • FROSTOVÁ, J. – VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. MU, Brno, 1995. FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
  • TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha 2004.
  • KVAPIL, Jan and Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
  • KVAPIL, Jan and Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
Teaching methods
Practical preparation: singing – breathing and vocal exercises, monophonic/polyphonic song – work with text – accompanied on elementary music instruments and conducting. Playing the piano and soprano recorder; Body sounds. Composing Music for children's rhymes/poems and writing it to the stave.
Assessment methods
Type of teaching: seminar Credit requirements: a) A minimum of 80% active participation in seminars. b) Work with text (nursery rhyme, poems) – composing music for children's nursery rhymes/poems and writing it to the stave. c) Breathing and vocal exercises. d) Mastering the basics of playing the soprano recorder (C, D, G, F Major; 5 folk songs). e) 10 folk songs, 5 artificial songs for 1st, 2nd and 3rd level of Education: singing, playing the piano/violin, conducting. f) Writing a syllabus for a particular year.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/HV7MP_DI1