PdF:SPk218 Specializace: Edukace žáků s p - Informace o předmětu
SPk218 Specializace: Edukace žáků s poruchami chování a adiktologie 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
SPk904 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogické intervence. Naučit je pracovat se základními intervenčními technikami v individuální/skupinové práci s dítětem s problémy/s poruchami chování v podmínkách rodiny, školy, institucionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu znát základní pojmy z adiktologie a epidemiologie, typy a působení návykých látek na organismus. Student bude znát základní typy návykového chování, příčiny, projevy a typy závislosti, možnosti její léčby a prevence. Student bude znát základní legislativu vztahující se k adiktologii. Bude umět vyjmenovat rozikové a preventivní faktory drogové závislosti, možnosti prevence a léčení. Student bude znát příklady dobrých a špatných preventivních strategií a možnosti preventivního působení ve škole a v rodině.
- Osnova
- Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence 2. Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci 3. Podpůrná opatření jako metodický rámec intervence– kritický přístup 4. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu k intervenci Adiktologie 1. Drogová závislost - vymezení, rozdělení, příklady, kariéra narkomana. 2. Vlivy, které se podílejí na vzniku drogové závislosti (bio-psycho-sociální model). 3. Možnosti léčby drogových závislostí. 4. První pomoc při intoxikaci návykovými látkami. 5. Trestní odpovědnost a současná legislativa v oblasti omamných a psychotropních látek. 6. Prevence na úrovni rodiny, školy, komunity. 7. Protidrogová prevence, účinné a neúčinné aktivity.
- Literatura
- povinná literatura
- ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 139 s. ISBN 978-80-210-8138-3. info
- ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- MIOVSKÝ, Michal. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 343 stran. ISBN 8086734056. info
- doporučená literatura
- FURMAN, Ben a Johana SANDQVIST. Nikdy není pozdě na šťastné dětství : jak překonat minulost. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 119 stran. ISBN 9788026208204. info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014, 231 stran. ISBN 9788024750460. URL info
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- KALINA, Kamil. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 388 s. ISBN 9788024714110. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 s. ISBN 80-210-251. info
- Závislost známá neznámá. Edited by Jiří Heller - Olga Pecinovská. 1. vyd. Praha: Grada, 1996, 162 s. ISBN 80-7169-277-8. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, nekontaktní výuka, samostudium.
- Metody hodnocení
- Část PCH Seminární práce, závěrečná práce (18 bodů - A). Závěrečné hodnocení: 40:60
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti etopedie a adiktologie.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPk218