PdF:AJ1403 Základy didaktiky angličtiny 3 - Informace o předmětu
AJ1403 Základy didaktiky angličtiny 3
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ1403/Kombi01: Pá 16. 9. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 30. 9. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 14. 10. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 4. 11. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 18. 11. 10:00–12:50 učebna 57, Pá 2. 12. 10:00–12:50 učebna 57, J. Chocholatá
AJ1403/Prez01: Po 17:00–19:50 učebna 51, kromě Po 24. 10., J. Chocholatá
AJ1403/Prez02: Čt 14:00–16:50 učebna 57, kromě Čt 27. 10., J. Chocholatá
AJ1403/Prez03: Út 9:00–11:50 učebna 57, kromě Út 25. 10., J. Chocholatá - Předpoklady
- AJ1102 Praktický jazyk 1B
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- English Language for Education (program PdF, B-AJ3SA) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Students will
- get acquainted with the principles of language teaching drawing on the concept of communicative approach in TFL;
- try out different methods and techniques in the micro teaching presentations and evaluate them critically;
- select, critically evaluate and adopt teaching as well as authentic materials for lessons;
- make error analysis and suggest ways of correction and giving constructive feedback;
- use their teaching portfolios to reflect on their professional development. - Výstupy z učení
- Students will be able to:
- apply methods and techniques of language teaching based on communicative approach in their teaching practice;
- defend the usage of the methods and techniques referring to theoretical sources;
- choose, critically evaluate and adopt suitable teaching as well as authentic materials for their lessons;
- analyse and correct their learners´ mistakes and give them supportive and constructive feedback;
- give constructive feedback to their learners as well as colleagues;
- create their Student teacher portfolio throughout the whole semester;
- reflect on their teaching in their teaching portfolio. - Osnova
- Creating a learning community
- Linguistic competences and their role in communication
- Teaching vocabulary, choice and presentation
- Vocabulary practice and recycling
- Teaching pronunciation - planned and reactive
- Teaching language skills
- Practising pronunciation
- Teaching grammar
- Practising grammar
- Teaching pragmatic competence, functional language
- Error analysis
- Supportive and constructive feedback
- Portfolio discussion
- Literatura
- doporučená literatura
- HARMER, Jeremy. How to teach English : new edition. Harlow: Longman, 2007, 288 s. ISBN 9781405853026. info
- SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. 2nd ed. Oxford: Macmillan, 2005, 431 s. ISBN 1405013990. info
- KELLY, Gerald. How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman, 2000, vi, 154. ISBN 0582429757. info
- LEMLECH, Johanna Kasin. Classroom management : methods and techniques for elementary and secondary teachers. 3rd ed. Prospect Heights: Waveland Press, 1999, xv, 383. ISBN 1577660331. info
- THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Edited by Jeremy Harmer. First published. Harlow: Pearson, 1999, ix, 182. ISBN 9780582339323. info
- UR, Penny. A course in language teaching : practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 375. ISBN 0-521-44994-4. info
- Výukové metody
- Class discussions, micro teaching, reading analysis, teaching portfolio discussions. Pro výuku online jsou studenti povinni si zajistit dobré internetové připojení, aby se mohli účastnit online výuky dle rozvrhu. Výuky se účastní se zapnutou kamerou a zvukovým připojením.
- Metody hodnocení
- Ongoing assessment 50%
facilitation in the lesson, active participation, forum discussions
Final assessment 50%
Teaching practice task
Teaching portfolio, self assessment - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/AJ1403