PdF:FC5511 Výchova ke zdraví - Informace o předmětu
FC5511 Výchova ke zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5511/Kombi01: So 15. 10. 11:00–13:50 učebna 7, So 22. 10. 13:00–15:50 učebna 7, So 26. 11. 13:00–15:50 učebna 7, So 10. 12. 13:00–15:50 učebna 7, I. Plucková
FC5511/Prez01: Út 10:00–11:50 učebna 7, Čt 18:00–18:50 učebna 7, kromě Út 25. 10., kromě Čt 27. 10., I. Plucková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu se student orientuje v problematice podpory zdraví na úrovni kritické zdravotní gramotnosti, rozumí základním pojmům v oblasti biomedicínské a psychosociální v kontextu problémových okruhů podpory zdraví a prevence nemocí, a to ve vztazích a souvislostech, je schopen svoje vědomosti aplikovat v oblasti didaktické formou realizace konkrétního programu podpory zdraví ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Student orientuje v problematice podpory zdraví na úrovni kritické zdravotní gramotnosti, rozumí základním pojmům v oblasti biomedicínské a psychosociální v kontextu problémových okruhů podpory zdraví a prevence nemocí, a to ve vztazích a souvislostech. Dále je schopen svoje vědomosti aplikovat v oblasti didaktické formou realizace konkrétního programu podpory zdraví ve školním prostředí.
- Osnova
- 1. Zdraví - pojetí a definice.
- 2. Dokumenty: Zdraví 21, RVP ZV (Výchova ke zdraví).
- 3. Problematika biomedicínská (výživa, pohyb, kouření).
- 4. Reprodukční zdraví.
- 5. První pomoc.
- 6. Problematika psychosociální (zátěžové a krizové situace).
- 7. Nejčastější psychické poruchy, návykové chování a závislost.
- 8. Poruchy příjmu potravy.
- 9. Didaktická oblast - Programy podpory zdraví realizované na ZŠ.
- 10. Klima školy, atmosféra výuky, prostředí školy z hlediska výchovy ke zdraví.
- 11. Shrnutí, opakování, diskuse a závěry.
- Literatura
- povinná literatura
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006. 311 s. ISBN 80-7367-059-3.
- HOLČÍK, Jan a Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2001, roč. 140, č. 1, s. 3-7. ISSN 0008-7335. info
- HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. 1998, roč. 9, č. 2, s. 24-25. info
- HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 102 s. ISBN 8021012919. info
- ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
- doporučená literatura
- HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska. Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, 2008, roč. 11, č. 3, s. 78-82. ISSN 1213-6050. info
- HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST. In Škola a zdraví pro 21. století. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, s. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- Výukové metody
- Seminární práce na zadané téma a její prezentace s obhajobou vlastních tezí v rámci výuky.
- Metody hodnocení
- Seminární práce a její prezentace v rámci výuky nebo realizace konkrétního programu podpory zdraví ve školním prostředí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Zdravotnické obory.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/FC5511