SP2920 Intervention - Special pedagogical Support and Intervention of People with Visual Impairment

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP2920/01: Sat 8. 10. 13:00–18:50 učebna 34, Sat 3. 12. 11:00–16:50 učebna 34, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel
SP2920/02: Mon 18:00–19:50 učebna 22, except Mon 24. 10., D. Levíček, M. Vrubel
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studenty pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, vrámci kterých se žáci srůzným typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studentů.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na běžný život člověka
- vyvodit na základě diagnózy a omezení zraku základní doporučení pro oblast sebeobsluhy a samostatného pohybu
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období vzdělávání žáka s postižením zraku
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období adolescence a dospělosti
Syllabus (in Czech)
  • • Historie školní a sociální intervence při práci s osobami se zrakovým postižením.
  • • Školská poradenská zařízení.
  • • Sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na každodenní život.
  • • Komunikace s osobami se zrakovým postižením a jejich rodinou.
  • • Simulace poruch binokulárního vidění a následný nácvik práce s žákem s narušeným binokulárním viděním, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace zhoršené kvality barvocitu a následný nácvik práce s žákem se sníženou schopností barevného vidění, využití hranových filtrů a chromatogeních čoček, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace zmenšeného zorného pole a následný nácvik práce s žákem s výpadky v zorném poli, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace různých stupňů slabozrakosti, praktický nácvik práce slabozrakého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
  • • Simulace praktické a absolutní nevidomosti, praktický nácvik práce nevidomého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
  • • Nácvik výuky sebeobsluhy žáka se zrakovým postižením (nácvik v interiérovém simulátoru).
  • • Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu žáka v mikroprostoru a makroprostoru (nácvik na speciální simulační dráze).
Literature
    required literature
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením (Facilitators and barriers of school and social inclusion of people with visual impairment). Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 pp. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
    not specified
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ and Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ and Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka, diskuse, simulace
Assessment methods (in Czech)
vypracování a prezentace projektu, závěrečné zkoušení Účast min. 70%
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 1 blok pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SP2920