PdF:SP2920 Intervention - Special pedagog - Course Information
SP2920 Intervention - Special pedagogical Support and Intervention of People with Visual Impairment
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Dominik Levíček (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP2920/01: Sat 8. 10. 13:00–18:50 učebna 34, Sat 3. 12. 11:00–16:50 učebna 34, D. Levíček, V. Linhartová, M. Vrubel
SP2920/02: Mon 18:00–19:50 učebna 22, except Mon 24. 10., D. Levíček, M. Vrubel - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (Specialization 2 - Education of Individuals with Visual Disability) (programme PdF, N-SPZP) (2)
- Special Education (Specialization 5 - Multiple Disabilities) (programme PdF, N-SPZP) (2)
- Special Education (Specialization 6 - Special Education in Adulthood) (programme PdF, N-SPZP) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy, které je vhodné volit při práci s osobami se zrakovým postižením. Dále je cílem pomocí simulací představit potřeby žáků a studentů se zrakovým postižením ve vzdělávacím procesu a vytvořit předpoklad pro vhodnou volbu intervenčních postupů budoucími učiteli. Dalším cílem je naučit studenty pracovat s žáky se zrakovým postižením v jejich přirozeném prostředí, simulovat situace, vrámci kterých se žáci srůzným typem snížených zrakových funkcí a zrakovým postižením učí znalostem a speciálním dovednostem jako sebeobsluze, prostorové orientaci a samostatnému pohybu. Simulace budou provedeny v interiérovém a exteriérovém simulátoru - SIMU. Základem tohoto kurzu je zážitkové učení studentů.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět různým typům a stupňům postižení zraku a jejich vlivu na běžný život člověka
- vyvodit na základě diagnózy a omezení zraku základní doporučení pro oblast sebeobsluhy a samostatného pohybu
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období vzdělávání žáka s postižením zraku
- znát poradenské služby a jejich bližší specifikaci pro období adolescence a dospělosti - Syllabus (in Czech)
- • Historie školní a sociální intervence při práci s osobami se zrakovým postižením.
- • Školská poradenská zařízení.
- • Sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na každodenní život.
- • Komunikace s osobami se zrakovým postižením a jejich rodinou.
- • Simulace poruch binokulárního vidění a následný nácvik práce s žákem s narušeným binokulárním viděním, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace zhoršené kvality barvocitu a následný nácvik práce s žákem se sníženou schopností barevného vidění, využití hranových filtrů a chromatogeních čoček, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace zmenšeného zorného pole a následný nácvik práce s žákem s výpadky v zorném poli, speciálněpedagogická rehabilitace, volba kompenzačních mechanismů při práci ve škole (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace různých stupňů slabozrakosti, praktický nácvik práce slabozrakého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- • Simulace praktické a absolutní nevidomosti, praktický nácvik práce nevidomého žáka, volba kompenzačních mechanismů při práci ve školní třídě (simulace postižení a následný trénink).
- • Nácvik výuky sebeobsluhy žáka se zrakovým postižením (nácvik v interiérovém simulátoru).
- • Nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu žáka v mikroprostoru a makroprostoru (nácvik na speciální simulační dráze).
- Literature
- required literature
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením (Facilitators and barriers of school and social inclusion of people with visual impairment). Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 pp. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
- not specified
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ and Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ and Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- Teaching methods (in Czech)
- projektová výuka, diskuse, simulace
- Assessment methods (in Czech)
- vypracování a prezentace projektu, závěrečné zkoušení Účast min. 70%
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 1 blok pro kombinované studium.
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/SP2920