PdF:TGC003 Methodology I - Course Information
TGC003 Methodology I
Faculty of EducationAutumn 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theory of Arts and Gallery Education (Eng.) (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Theory of Arts and Gallery Education (programme PdF, D-SPE4) (2)
- Theory of Arts and Gallery Education (programme PdF, D-TVGP) (2)
- Theory of Art and Gallery Education (programme PdF, D-TAGE) (2)
- Arts Education (Eng.) (programme PdF, D-SPE) (2)
- Arts Education (Ger.) (programme PdF, D-SPE) (2)
- Arts Education (programme PdF, D-SPE) (2)
- Course objectives
- Getting familiar with the basics of research in humanities and in the arts and the "art based research" method. Development of the methodology of the dissertation.
- Learning outcomes
- Students master the basics of research, they can write theoretical text in the form of a chapter or a separate article.
- Syllabus
- Research methodology for the dissertation, outline creation and development of the research design. Analysis of scholarly texts.
- Literature
- Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
- Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry. Praha: Portál.
- Švec, Š., et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno: Paido.
- Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: Měření v psychologii. Praha: Portál.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy: Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 277 s. ISBN 80-246-0030-7.
- Tippelt, R. (Eds.). (2005). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: Úvod k základům vědy o výchově k filozofii výchovy a praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
- Speciální číslo časopisu Pedagogická orientace 4/2013: ...k metodologickému standardu v pedagogice.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
- Keeves, J. P., et al. (2004). Educational research, methodology, and measurement: An international handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd.
- Teaching methods
- Full-time tuition 2 hours a week Writing a chapter of the dissertation, getting familiar with the rules of creating a scholarly text – specialised books, chapters in a monograph and an article in a peer-reviewed journal. Presentation creation for conferences.
- Assessment methods
- Analysis of the finished scholarly text, critical discussion, evaluation colloquium
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
- Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/TGC003