PdF:DE2A12 Didaktika aktivních metod - Informace o předmětu
DE2A12 Didaktika aktivních metod výuky
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 11:00–11:50 učebna 5; a Pá 1. 12. 15:00–18:50 kancelář vyučujícího
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2) (4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představení a nácvik vybraných metod aktivního učení, techniky a strategie sestavené v provázaný systém použitelný přímo ve výuce dějepisu s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí. Studenti a studentky budou aktivně pracovat s různými druhy psaných textů (např. pramen, odborná literatura, učebnice pro ZŠ/ŠS, rvp a švp). Jejich úkolem bude zjistit, jak lze konkrétní historickou událost interpretovat na základě práce s textem a jak lze tento postup využít při výuce dějepisu.
- Výstupy z učení
- Student je schopen rozvíjet dovednosti čtení, psaní, diskuze, argumentovat, při studiu a výuce oboru dějepis.
- Osnova
- Postupy rozvíjející dovednosti kritického hodnocení informací. Práce s textem (pramen, odborná literatura, učebnice, RVP, ŠVP).
- Literatura
- doporučená literatura
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999. 255 stran. ISBN 8085927691.
- neurčeno
- ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. info
- INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010. xiv, 363. ISBN 9780205672936
- ČECHUROVÁ, Jana a Jan RANDÁK. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 756 s. ISBN 9788073085568. info
- VANĚK, Miroslav, Pavel MÜCKE a Hana PELIKÁNOVÁ. Naslouchat hlasům paměti : teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2007, 224 stran. ISBN 9788072850891. info
- APPLEBY, Joyce Oldham, Lynn HUNT a Margaret C. JACOB. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002, 273 s. ISBN 8073250039. info
- Výukové metody
- Přednáška kombinovaná s workshopem.
- Metody hodnocení
- Závěrečné ústní kolokvium a aktivní spolupráce ve výuce včetně zpracování skupinového referátu a jeho přednesu. Závěrečné kolokvium: 1. část: četba textu včetně interpretace textu s ohledem na aktuální stav poznání; 2. využití aktivních metod učení s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/DE2A12