PdF:CJc505 Kap. ze svět. lit. pro ml. - Informace o předmětu
CJc505 Kapitoly ze světové literatury pro mládež
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 5 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJc505/KombiPred01: Pá 29. 11. 14:00–18:50 Virtuální místnost, M. Šubrtová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní literárněhistorický přehled o světové literatuře pro děti a mládež, jejích vývojových tendencích a dílech, která se stala součástí mezigeneračního literárního odkazu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen orientovat se v literárněhistorickém vývoji světové literatury pro mládež; uvědomit si vývojové souvislosti s českou literaturou; vnímat a interpretovat hodnotná díla světové literatury pro mládež v dobovém i současném kontextu.
- Osnova
- 1. Koncepce světové literatury pro mládež, literární ceny, instituce a organizace zabývající se podporou dětského čtenářství a literatury pro děti v nadnárodních souvislostech. 2.-4. Vývoj pohádky od 17. století do současnosti na příkladech vybraných autorů a děl (H. Ch. Andersen, Carlo Collodi, Lewis Carroll, A. A. Milne, J. M. Barrie, A. de Saint-Exupéry aj.). 5.-7. Proměny konceptu dětství a jejich odraz v literatuře od 19. století do současnosti(H. Hofmann, E. de Amicis, J. Spyri, A. Lindgren, T. Jansson aj.). 8. -10. Aktuální témata a žánrová hybridizace v současné literatuře pro mládež (J. Gaarder, E.-E. Schmitt, T. de Fombelle, D. Almond aj.).
- Literatura
- povinná literatura
- DOROVSKÝ, Ivan a Vlasta ŘEŘICHOVÁ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé. První vydání. Praha: Nakladatelství Libri, 2007
- MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vydání. V Praze: Albatros, 2013, 430 stran. ISBN 9788000033365. info
- doporučená literatura
- SALTER, Colin. 100 children's books : that inspire our world. Edited by Hetty Hopkinson. London: Pavilion, 2020, 224 stran. ISBN 9781911641087. info
- neurčeno
- HAZARD, Paul. Knihy, děti a lidé. Translated by Jelena Košnarová. Praha: Albatros, 1970, 137 s. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek kombinujících přehledové studie s interpretačními analýzami vybraných ukázek, při nichž jsou studenti zapojováni do diskuse. Předpokládá se, že výklady budou studující doplňovat vlastní individuální četbou.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za písemnou práci (v rozsahu 3 až 5 stran) reflektující jedno z vybraných témat týkajících se problematiky světové literatury pro mládež. Témata budou upřesněna začátkem semestru. Práce se hodnotí 30 body za relevantnost obsahu, stylistickou a jazykovou stránku; k získání zápočtu je zapotřebí dosáhnout minimálně 20 bodů.
- Informace učitele
- Výuka probíhá online. Studujícím bude po zahájení semestru zpřístupněna interaktivní osnova v IS jako průvodce k samostudiu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/CJc505