PdF:FC5054 Celoživotní zvyšování kvalifik - Informace o předmětu
FC5054 Celoživotní zvyšování kvalifikace
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
- Garance
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5054/Kombi01: So 5. 10. 11:00–12:50 učebna 5, So 26. 10. 13:00–14:50 učebna 60, So 2. 11. 8:00–9:50 učebna 60, So 14. 12. 11:00–12:50 učebna 5, K. Šmejkalová
FC5054/Prez01: Čt 16:00–16:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Čt 17:00–17:50 učebna 12, K. Šmejkalová - Předpoklady
- Znalost základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Anotace:
Cílem předmětu je získat ucelený přehled o trendech trhu profesního vzdělávání v souvislosti s učitelem odborných předmětů na střední škole. Do přednášek jsou zařazeny konkrétní případové studie, diskuze a zdůrazněn vztah probírané látky k učitelské praxi.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu celoživotní zvyšování si kvalifikace v oblasti oborové specializace učitele, pedagogiky a psychologie. Dovednosti: Dokázat charakterizovat jednotlivé základní pojmy a principy strategií rozvoje lidských zdrojů. V oblasti vzdělávání dospělých se orientuje v souboru animačních procesů, které se vzájemně prolínají a navazují na sebe. Dokáže charakterizovat nové trendy neprezenčních forem vzdělávání dospělých. Je schopen zvolit adekvátní výukovou metodu vzdělávací akce pro dospělé (vzhledem k obsahu a formě). Postoje: Osvojit si hodnoty dalšího osobního sebevzdělávání. Prohlubovat si hodnoty etického chování. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: • - Charakterizovat nové trendy ve vzdělávání dospělých. • - Orientuje se v dalším profesním vzdělávání v souvislosti se svou oborovou specializací. • - Je schopen plánovat a realizovat další sebevzdělávání v oblasti své oborové specializace, pedagogiky a psychologie. • - Popsat vybrané formy a metody výuky pro vzdělávání dospělých. • - Je schopen zvolit adekvátní výukovou metodu pro vybranou formu vzdělávání dospělých.
- Osnova
- Sylabus přednášek (po týdnech či blocích): 1. Pohledy na profesní vzdělávání dospělých. 2. Základní pojmy. 2. Koncepce celoživotního vzdělávání. 3. Koncepce celoživotního učení. 4. Analýza trhu profesního vzdělávání. 5. Sociálně ekonomické prostředí pro rozvoj profesního vzdělávání. 6.Dílčí systémy dalšího profesního vzdělávání dospělých v České republice. 7. Evropská unie a podpora dalšího profesního vzdělávání. 8. Řízení vzdělávacího procesu.
- Literatura
- povinná literatura
- • BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
- doporučená literatura
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
- ŠIMEK, Dušan. Texty k integrální andragogice I: studijní text pro kombinované studium. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3852-8.
- BERTL, Ivan. Kapitoly o vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-723-4.
- PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7. Dostupné také z: http://kramerius.mzk.cz/search/handle/uuid:4f579250-b5fd-11e4-a7a2-005056827e51
- Výukové metody
- Přednáška, různé formy skupinové diskuse;
- Metody hodnocení
- Zkouška: zpracování prortfoliového úkolu v požadovaném rozsahu a čase. Skupinová diskuse. Test.
Kolokvium: zpracování portfoliového úkolu v požadovaném rozsahu a čase. Skupinová diskuse. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5054