PdF:NJ_K501 Autentické materiály - Informace o předmětu
NJ_K501 Autentické materiály ve výuce němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K501/01: Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 55, Pá 8. 11. 16:00–17:50 učebna 55, Pá 6. 12. 16:00–17:50 učebna 55, P. Pytlík
NJ_K501/02: každou lichou středu 8:00–9:50 učebna 5, P. Pytlík - Předpoklady
- Der Kurs richtet sich in erster Linie an Studierende des Bachelor- und Masterstudiums der deutschen Sprache und Literatur an der Pädagogischen und der Philosophischen Fakultät, aber auch Studierende aus anderen Bereichen sind willkommen.
Česky: Předmět je primárně určen pro studenty bakalářského i magisterského studia německého jazyka a literatury na pedagogické i filozofické fakultě, ale vítání jsou i studenti z ostatních oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Das Ziel ist theoretische und praktische Grundlage für die Arbeit mit authentischen Materialien zu bieten und die Studierenden mit der sprachlichen Realität (authentische Aufschriften wie Werbung, Verkehrszeichen und Anweisungen, aber auch Vidoes, Filme usw.) zu konfrontieren. In dieser Lehrveranstaltung erwerben die Studierenden in der ersten Phase eine theoretische Grundlage im Bereich der theoretischen Konzepte "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere kennen, dann werden sie eigene Didaktisierung von einem authentischen Text erstellen.
Cílem je poskytnout teoretický i praktický základ pro práci s autentickými materiály a konfrontovat studenty s jazykovou realitou (autentické nápisy jako reklama, dopravní značky a pokyny, ale také videa, filmy apod.). V tomto kurzu studenti v první fázi získají teoretický základ v oblasti teoretických pojmů „jazykové krajiny“, „teorie duálního kódování“, „vizualizace textu“ a dalších, následně si vytvoří vlastní didaktizaci autentického textu. - Výstupy z učení
- Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der authentischen Materialien im Unterricht.
Na konci tohoto semináře získají studenti praktické dovednosti ve výuce autentických materiálů ve třídě. - Osnova
- 1. Grundbegriffe: "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere. 2. Arbeit mit wissenschaftlichen Texten zum Thema "Sprachlandschaften" - eigene Lektüre, gemeinsame Analyse 3. Eigene geleitete Didaktisierung eines ausgewählten authentischen Textes (Sprachlandschaften)
- 1. Základní pojmy: "jazykové krajiny", "teorie duálního kódování", "interní a externí vizualizace obsahu" a další. 2. Práce s odbornými texty na téma "lingvistické krajiny" - vlastní četba, společná analýza 3. Vlastní řízená didaktizace vybraného autentického textu (jazykové krajiny)
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk. Textinterventionen in den öffentlichen Raum und ihre Interpretation. Theoretische und didaktische Überlegungen zur Linguistic-Landscape-Problematik. In Badstübner-Kizik, Camilla; Janíková, Věra. Linguistic Lanscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik. 1. vyd. Berlin: Peter Lang, 2018, s. 201-233. Possener Beiträge zur angewandten Linguistik; 10. ISBN 978-3-631-77028-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3726/b15201. info
- Linguistic landscape : expanding the scenery. Edited by Elana Goldberg Shohamy - Durk Gorter. 1st pub. New York: Routledge, 2009, viii, 352. ISBN 9780415988728. info
- Výukové metody
- Seminar, Gruppenarbeit
seminář, práce ve skupině - Metody hodnocení
- Zápočet: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (z) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung eines Textes. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden.
Kolokvium: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (k) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung eines Textes. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden. Zusätzlich soll eine Seminararbeit zu einem Thema, das die Didaktisierungen von authentischen Texten betrifft, abgegeben werden.
Česky: Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (z) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně. Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (k) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně. Navíc se předpokládá odevzdání seminární práce k tématu, které se týká didaktizací autentických textů. - Náhradní absolvování
- Im Falle einer Auslandsreise besteht die Möglichkeit, das Fach in Ersatzform zu absolvieren. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan.
Pokud cestujete do zahraničí, máte možnost absolvovat předmět náhradní formou. Podrobnosti o~možnosti absolvování předmětu, pokud jste v~zahraničí, naleznete v~interaktivní osnově.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Die Lern- und Selbstreflexionsförderung der Studierenden findet in der kombinierten Form im Rahmen der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeit haben Studierende jederzeit die Möglichkeit, die Lehrkraft per E-Mail zu kontaktieren, MS-Teams während der Sprechzeiten.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím e-mailu, MS-teams během konzultačních hodin. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_K501/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_K501