SO102 Basics of Drama in Education

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Denisa Tchelidze (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SO102/KombiSem01: Fri 1. 11. 9:00–12:50 učebna 20, 17:00–19:50 učebna 20, Sat 2. 11. 18:00–19:50 učebna 20, Fri 22. 11. 17:00–19:50 učebna 20, L. Polánková
SO102/KombiSem02: Fri 1. 11. 9:00–12:50 učebna 19, 17:00–19:50 učebna 19, Sat 2. 11. 18:00–19:50 učebna 19, Fri 22. 11. 17:00–19:50 učebna 19, L. Polánková, D. Tchelidze
SO102/PrezSem01: Mon 11:00–12:50 učebna 19, L. Polánková
SO102/PrezSem02: Mon 13:00–14:50 učebna 19, L. Polánková
Prerequisites
- Full-time studies are taught regularly every week for 2 hours.
- Part-time studies are taught in smaller blocks for a total of 12 hours.
Constpets of perused special literature
Creating your own stack of preparatory games and exercises for DV.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 44 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 73/44, only registered: 4/44, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/44
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main objective of this course is to introduce students to the field of drama education with regard to the use of drama and theater in education for the social educators.Based on the various lectures and practical exercises, students gain an overview of how they can use in their work the principles and the methods of drama education.
Learning outcomes
After completing the course, students will be able to: Define the concepts of drama education, applied drama and theater. Present and interpret chosen text from the field of drama in education. Apply selected dramatic exercises, games and methods with a specific target group.
Syllabus
  • Past and Present in the drama in education. Applied drama and theater in the context of social education and leisure time. Drama games and exercises. The role of the teacher in drama in education. Selected methods of drama.
Literature
    required literature
  • MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
    recommended literature
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK and Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy (Drama education in contemporary school's curriculum). Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 pp. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
  • REMSOVÁ, Lenka. Dramatická výchova v sociálně edukační oblasti. In II. Sympózium sociální pedagogiky. 2008. info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2005, viii, 196. ISBN 1403916462. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova ve škole. Vyd. 1. Brno: Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, 1995, 99 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
    not specified
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
Teaching methods
excercise, lecture, discussion, observation
Assessment methods
colloquium, 80% presence, presentation of excerpts of a selected professional text from the reference list in the syllabus, methodical description of the dramatic lesson, písemná reflexe semináře.
Náhradní absolvování
In case of a study abroad stay, it is possible to take the course in an alternative form. The student will study the required literature from the course syllabus list, from which he/she will write and submit excerpts. The learner completes, methodically describes and reflects on two drama sessions of at least 4 hours in organisations/institutions dedicated to target groups of social pedagogy (e.g. children, seniors, homeless people, etc.) and discusses his/her excerpts and practical experience with the course supervisor in person/online.
Language of instruction
Czech
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO102/index.qwarp
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SO102