SP0040 Education of Individuals with Intellectual Disabilities

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ľubica Srnková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP0040/01: Út 15:00–16:50 centrum, Ľ. Srnková
Předpoklady
Basic knowledge from special needs education and Disorders of intellectual development, a good orientation in the education system.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The goal of the course is to adopt the current concept of terminology, education, counselling, and diagnostics in children/pupils/students with disorders of intellectual development and autism spectrum disorders. Students will gain insight into various interventions.
Výstupy z učení
At the end of the course student will be able to:
- have a general knowledge about people with disorders of intellectual development and autism spectrum disorders;
- apply special educational approaches in education in inclusive and special schools.
Osnova
  • Legislation for educating children and students with special educational needs in the Czech Republic. Support measures. Educational and psychological counselling services. Students with disorders of intellectual development and autism spectrum disorders in education. Individual support strategies and specifics in teaching and counselling.
Literatura
  • Bartoňová, M. (2014) Students with intellectual disability in inclusive education settings. Brno: Masaryk University.
  • Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2017) Support measures for students with special education needs in mainstream schools in the Czech Republic and abroad. Brno: Masaryk University.
  • Bartoňová, M., Vítková, M., Vrubel, M. (2014) Inclusion in education for students with special educational needs from the perspective of research. Brno: Masaryk University.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2015) Social inclusion of people with intellectual disabilities. Brno: Masaryk University.
Výukové metody
Interactive seminar, practical examples, discussion.
Metody hodnocení
Active participation (80 %). Written test or oral exam.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Detailed information will be provided at the beginning of the course and in Interactive Syllabi.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP0040/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.