PdF:SZc038 Method. of Czech 2 - Course Information
SZc038 Methodology of Czech language 2
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/1.2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SZc038/01: Fri 20. 9. 8:00–11:50 učebna 67, Fri 11. 10. 8:00–11:50 učebna 67, Fri 18. 10. 8:00–11:50 učebna 2, Fri 29. 11. 8:00–11:50 učebna 2, A. Veřmiřovský
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- Graduates of this course will have expanded opportunities to approach the teaching of the Czech language with an emphasis on the diversity and effectiveness of didactic methods.
- Learning outcomes
- After completing the course, the student will be able to:
- define the goal of teaching;
- with regard to the goal of teaching to find and apply modern teaching methods;
- take into account the individuality of pupils and/or students;
- set up an adequate assessment, taking into account the previous points;
- to find out in contemporary literature other materials for inspiration in the set-up journey. - Syllabus
- 1. The goal of teaching the Czech language. 2. Methods of teaching the Czech language. 3. Individualization of Czech language teaching. 4. Evaluation of pupils/students in Czech language lessons. 5. Discussion.
- Literature
- Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka VIII, Dílna psaní : od sebevyjádření k písemné argumentaci / Jeannie L. Steelová ... [et al.] Praha : Kritické myšlení, c2007
- FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ and Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- WATZLAWICK, Paul, Janet Beavin BAVELAS and Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Janečková - Zbyněk Vybíral. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2024, 311 stran. ISBN 9788026221494. info
- WILIAM, Dylan and Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Třetí revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 2020, xxvi, 243. ISBN 9788090608283. info
- JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání (Pedagogical content knowledge and its implications for field didactic, curriculum development and teacher education). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 120 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK and Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy (Field didactics : development – state of the art – perspectives). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 pp. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- Teaching methods
- Consultation, eventually experiential method (according to the number of students).
- Assessment methods
- The condition for passing the exam is a demonstration (experiential method) or a written preparation of one's own teaching, which is following the taught procedures — more precise instructions in person.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc038