PdF:VVm031 Didaktika 3 - Informace o předmětu
VVm031 Didaktika 3 - Výtvarná dílna, participativní projekt a kurilulární dokumenty na ZŠ a SŠ
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aneta Šilhánková (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVm031/01: Út 10:00–11:50 ateliér 18B, H. Stehlíková Babyrádová
- Předpoklady
- Absolvování první a druhé didaktiky, základní znalosti v oblasti pedagogiky výtvarné výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle semináře jsou analýza kurikulárních dokumentů pro základní a střední školy (RVP) konkrétní sestavení plánu výuky výtvarné výchovy pro jedno pololetí.
- Výstupy z učení
- Studentu bude schopen:
- koncipovat program výtvarné dílny;
- se orientovat v sestavování výukového plánu;
- bude schopen aplikovat náměty inspirované současným uměním do výuky výtvarné výchovy. - Osnova
- 1. Rozbory výukových kurikulárních dokumentů
- 2. Koncepce výukových plánů
- Literatura
- povinná literatura
- MCEVILLEY, Thomas. The Triumph of Anti-Art: Conceptual and Performance Art in the Formation of Post-Modernism. Documentex, 2005. ISBN 978-0-929701-67-7.
- ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Upr. vyd. Praha: Sarah, 1995. ISBN 80-902267-4-4.
- VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4506-9.
- ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy 5 - nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. 143 s. ISBN 80-7290- 058-7.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Petr KUNČÍK, Lenka GUMULEC, Ondřej NAVRÁTIL, Petr KOVÁŘ, Táňa ŠEDOVÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Eva DEL RISCO KOUPOVÁ, Radka VEJRYCHOVÁ, Darina HLINKOVÁ, Stanislava JAROŇOVÁ, Jana REICHEL, Martina NOVÁKOVÁ, Veronika DROBNÁ, David MEDEK, Franziska PIRSTINGER, Mario URLASS, Beatrice JASKCHE a Nora STERNFELD. Meziprostory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2013, 306 s. ISBN 978-80-210-6654-0. info
- neurčeno
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
- Vnímání, tvorba, komunikace. Edited by Hana Myslivečková - Petra Šobáňová. 1. vydání. Olomouc: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2014, 127 stran. ISBN 9788024441962. info
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Učitelé výtvarné výchovy a jejich znalosti kurikula. In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 322-327. ISBN 978-80-210-5774-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-67. Fulltext info
- Vysokoškolská příprava výtvarných pedagogů - současný stav a perspektivy : sborník příspěvků. Edited by Hana Myslivečková - Petra Šobáňová. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 161 s. ISBN 9788024419534. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuze
- Metody hodnocení
- Student vypracuje návrh půlročního výukového plánu, nebo návrh programu desetidenní výtvarné dílny pro vybranou cílovou skupinu, dále závěrečná zkouška a prezentace projektu.
- Informace učitele
- www.babyradovahana.cz - viz. odborná literatura v pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VVm031