XCJp16 Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Březinová (přednášející)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury a vývoje jazyka u dítěte, z fonetiky a komunikativních dovedností v pedagogické praxi. S ohledem na individualitu dítěte využívá adekvátní postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby. Dokáže děti vést k náležité výslovnosti, zřetelnosti projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá rozvíjet kompetence komunikativní v širším slova smyslu, ale také kompetence k učení a k řešení problému. Chápe důležitost osobnosti učitele při rozvoji českého jazyka jako jazyka nejen mateřského, ale i jazyka druhého či dalšího. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností zaměřených na jazykovou výchovu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: a) aplikovat nejnovější metody obohacování slovní zásoby dětí; b) na základě znalostí z fonetiky, jazykové kultury a vývoje jazyka u dítěte vhodně využívat prostředky jazykověvýchovné práce a adekvátně motivovat; c) diagnostikovat nejčastější poruchy řeči, realizovat prevenci rozvoje poruch řeči a také zvolit vhodnou intervenci k nápravě poruch řeči u dítěte; d) prostřednictvím jazykové výchovy rozvíjet klíčové kompetence u dětí v jazykově a kulturně heterogenní třídě, především kompetenci komunikativní a kompetenci k řešení problému; e) reflektovat výsledky praxe formou analýzy konkrétních činností.
Osnova
  • 1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; úkoly jazykové výchovy v mateřské škole. 2. Prostředky pro rozvoj jazykové výchovy; pomůcky pro jazykovou výchovu. 3. Metodika aktivit k rozvoji jazykové výchovy. 4. Význam motivace v jazykové výchově; hry k rozvoji komunikativních kompetencí v mateřské škole. 5. Jazyková výchova v jazykově a kulturně heterogenní třídě. 6. Metody a formy práce v jazykové výchově. 7. Hlasová výchova a hlasová hygiena dítěte i učitele. 8. Diagnostika slovní zásoby dítěte v mateřské škole. 9. Slovní zásoba dítěte v předškolním věku, její specifika a rozšiřování. 10. Frazeologie; odborná a didakticko-pedagogická literatura k rozvoji jazykové výchovy. 11. Gramatická stránka projevu dítěte v předškolním věku. 12. Poruchy řeči u dítěte v předškolním věku.
Literatura
    povinná literatura
  • RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace : řeč života. Translated by Norma Garcíová - Miroslav Záleta. Revidované a doplněné vyd. Praha: Portál, 2022, 239 stran. ISBN 9788026217855. URL info
  • DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Příručka pro lektorky a lektory. Online. Praha: AUČCJ, 2015, 102 s. ISBN 978-80-260-7506-6. URL info
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014, 196 stran. ISBN 9788024748566. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
  • KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2. info
    doporučená literatura
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Rozvoj výslovnosti dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-301-4.
  • NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován : cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm, 2020, 367 stran. ISBN 9788087917503. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
  • VÁCHOVÁ, Alena, Zuzana KUPCOVÁ a Michaela KUKAČKOVÁ. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí : dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, 2015, 126 stran. ISBN 9788074961731. info
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Druhé, rozšířené a pře. Praha: Portál, 2010, 1 online. ISBN 9788026202486. URL info
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 134 s. ISBN 9788024730806. info
  • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
  • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků : příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 197 s. ISBN 8071781363. info
  • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
Výukové metody
Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Dále jsou aplikovány metody kritického myšlení a metody diskusní. Výuka probíhá mimo jiné také formou práce ve dvojicích a ve skupinách.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu. Tvoří jej teoretické a praktické didaktických úkoly a pravopisný test. Student v průběhu semestru povinně splní reflexi studentské praxe formou analýzy konkrétních činností zaměřených na jazykovou výchovu.
Informace učitele
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA: Předměty XCJp16 a XCJp14 tvoří jeden celek, jehož obsahové složky se prolínají a překrývají. Základní rozdíl obou předmětů je v jejich vztahu k praxi: XCJp16 je obeznámením s podstatou a principy jazykově výchovné práce v MŠ, přípravou na práci s dětmi v MŠ, reflexí aktivit z absolvované didaktické praxe; XCJp14 je věnován praktické realizaci připravené aktivity, její reflexi a sebereflexi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.