ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
jaro 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_CjJA/01: Čt 9:20–11:00 učebna 6, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/02: Út 13:45–15:20 učebna 11, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/03: Út 13:45–15:20 učebna 11, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/04: Čt 14:35–16:15 učebna 6, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/05: Po 9:20–11:00 učebna 11, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/06: Po 9:20–11:00 učebna 11, K. Klímová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je syntéza teoretických poznatků i praktických dovedností získaných studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. Student se učí poznávat strukturu textu, pravidla členění textu na dílčí textové jednotky, poznávat funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu, ale také hodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných mluvených. Po procvičení tvaroslovné a pravopisné korektury textu mají studenti prokázat schopnost provést komplexní jazykovou analýzu textu a konkrétních jazykových nedostatků. Seminář může sloužit nejen jako prostředek syntézy dosavadních poznatků, ale může být také průpravou pro didaktiku českého jazyka.
Osnova
  • 1. Text jako jednotka jazykové komunikace. Struktura textu. Základní pojmy. 2. Texty mluvené a psané komunikace, jejich charakteristika. 3. Rozbor konkrétních psaných textů. Kompozice textů, nejčastější nedostatky v kompozici textu, jejich hodnocení. 4. Syntaktická stavba nejmenší textové jednotky, tj. výpovědi. Odchylky v pravidelné stavbě větné a jejich hodnocení. Záměrné odchylky (elipsa, samostatný větný člen apod.) a jejich funkčnost. 5. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů psaných. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů mluvených (opakování, výplňková slova, vybočení z pravidelné větné stavby apod.). 6. Lexikální jednotky ve výpovědi. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Nefunkční využití stylově příznakových lexikálních prostředků. 7. Tvaroslovná analýza textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Korektura gramatických chyb. Korektura pravopisných chyb v textu. 8. Komplexní jazyková analýza textu. Analýza nedostatků pravopisných, tvaroslovných, lexikálních a syntaktických a jejich vzájemné souvislosti. Stylizační nedostatky v textu.
Literatura
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen zápočtem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.