PdF:ZS1BK_HLV2 Vocal Training 2 - Course Information
ZS1BK_HLV2 Vocal Training 2
Faculty of EducationSpring 2006
- Extent and Intensity
- 0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Marie Doležalová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice. Study materials - czech folk, song. czech kunstlied / Janáček, Dvořák, Smetana, Martinů/. Main aims of course are improvement of students' technical akills and and teaching of tone culture and musical axpression. Students are familiarised with all style periods and acquire skills for reading of new texts. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
- Syllabus
- Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí i dospělých.Předmět studia: - přednáška v 1. semestru seznamuje se základními pojmy hlasové pedagogiky:dýchycí orgány, mluvidla, hrtan, fonetika samohlásek a souhlásek, pěvecký a mluvní postoj,pěvecký a mluvní dech,dechová opora, hlasové rejstříky,hlasová nasazení, uvolňování mluvidel, neutralizace vokálů, hlasový rozsah, princip konkretizace, hlasové chyby, hlasová hygiena, mutace, repertoár - jeho vývoj a hlediska jeho výběru, funkce rozezpívání, hlasová výchova v dětském sboru, komorní zpěv a jeho význam pro hlasovou výchovu, tvorba pro děti. Zápočet: Nastudování a praktické předvedení 20 písní /zpěv s doprovodem na klavír / se zaměřením na: A/dechová, hlasová, intonační cvičení B/frázování C/výraz
- Literature
- FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov, 1999, p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. info
- CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. info
- FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
- KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: cvičení
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/ZS1BK_HLV2