SC4BK_PaPs Pathopsychology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites
Samostatná příprava na písemný test vědomostí. Plnění praktických úkolů v návaznosti na výuku předmětu (analýza vývoje problémového jedince).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět poskytuje studentům teoretické poznatky z problematiky patopsychologie z hlediska variability a patologie lidské psychiky. Výuka je určena pro studenty sociální pedagogiky s ohledem na jejich budoucí pracovní náplň i na klientelu, o niž se budou starat. Cílem výuky je pomoci studentům orientovat se v problematice předmětu a aplikovat získané poznatky pro efektivní využití v jejich budoucí praxi. Studenti budou při výuce vedeni k pochopení a logickému zapamatování základních problémových okruhů, k uvědomění si vzájemné propojenosti jednotlivých oblastí předmětu, k vyvozování souvislostí a spojitostí jednotlivých okruhů pro další působení v praxi, k pochopení souvislostí a vztahů mezi problematikou patopsychologie a dalších pomáhajících oborů (spec. pedagogika, psychopatologie, soc. patologie, vývojová psychologie atd.).
Syllabus (in Czech)
  • 1) Předmět a význam patopsychologie,vztah mezi patopsychologií a psychopatologií, místo patopsychologie v psychologii. 2) Příčiny duševních poruch, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, otázka normality, psychologie handicapu, handicap a osobnost, specifické rysy osobnosti postiženého jedince 3) Poruchy psychických funkcí Poruchy kognitivních funkcí, poruchy emocí a motivace, poruchy vědomí a pozornosti 4) Psychologické vyšetření 5) Psychologická problematika neurologických onemocnění Syndrom DMO, syndrom hyperaktivity, epilepsie, traumatické poškození mozku 6) Problematika zdravotně postižených Vliv zrakového postižení na osobnost, vliv sluchového postižení na osobnost, vliv tělesného postižení na osobnost 7) Vybrané duševní a behaviorální poruchy Demence, mentální retardace, pervazivní vývojové poruchy( autismus, Angelmannův syndrom), schizofrenie, afektivní poruchy, neurotické poruchy, poruchy příjmu potravy, sebevražedné jednání, poruchy osobnosti, agresivní chování 8) Problematika sociální patologie Problémy spojené s nevhodným působením rodiny Problémy vyvolané negativním působením společnosti Pracovní a ekonomické problémy
Literature
  • Vágnerová, M., Valentová, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha : UK, 1992.
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
  • KOŠČ, Ladislav, Július MARKO and Ladislav POŽÁR. Patopsychológia : poruchy učenia a správania. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1975. info
Assessment methods (in Czech)
Výuka: přednáška. / Ukončení: zkouška formou kolokvia, zpracování sem. úkolu v návaznosti na výuku (viz předpoklady).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SC4BK_PaPs