PdF:SC4BK_PdPs Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
SC4BK_PdPs Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Výukový předmět vyžaduje vědomosti z úvodu do psychologie a z vývojové a sociální psychologie. Svým zaměřením na psychologické základy učení, výchovy, výukových potíží a maladaptivního chování je součástí teoretických základů pro pochopení problematiky následujících psychologických předmětů a pro pochopení zařazených pedagogických disciplín. Spoluvytváří teoretickou průpravu pro přemýšlivý výkon různých forem pedagogické činnosti absolventů oboru sociální pedagogiky.
- Osnova
- Pojem, druhy, formy a psychologické teorie učení. Proces a psychologické zákony učení. Senzomotorické učení. Osvojování vědomostí. Intelektové učení a tvořivost. Psychologické zvláštnosti učení dospělých. Psychologická podstata výchovy . Psychologické prostředky výchovy. Osobnost pedagoga a jeho diagnostická činnost. Způsoby výchovy. Psychologické příčiny školních neúspěchů a maladaptivního chování dětí a mládeže.
- Literatura
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- KOUDELKOVÁ, Anna. Psychologické otázky delikvence. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 114 s. ISBN 80-7187-022-6. info
- HELUS, Zdeněk. Psychologie školní úspěšnosti žáků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 263 s. URL info
- GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen písemnou zkouškou, kdy dostane student zadáno cca 8 otázek a následují tvořené odpovědi. Součástí je též vypracování seminární práce, týkající se dané probleamatiky v rozsahu 3-5 stran. Okruhy ke zkoušce: Pojem, druhy, formy a psychologické teorie učení. Proces a psychologické zákony učení. Senzomotorické učení. Osvojování vědomostí. Intelektové učení a tvořivost. Psychologické zvláštnosti učení dospělých. Psychologická podstata výchovy . Psychologické prostředky výchovy. Osobnost pedagoga a jeho diagnostická činnost. Způsoby výchovy. Psychologické příčiny školních neúspěchů a maladaptivního chování dětí a mládeže.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SC4BK_PdPs