BI2MP_PKAL Pedagogical and Clinical Antropology

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Mráček (seminar tutor), PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (deputy)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Timetable
Mon 16:10–17:50 učebna 27, Wed 13:25–14:10 učebna 27
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Praktická cvičení z klinické a pedagogické antropologie rozvíjí a utvrzují teoretické znalosti posluchačů z přednášek a samostudia. Kromě diskusí o získaných teoretických znalostech je hlavním cílem praktických cvičení motivovat studenty k samostatnému přemýšlení o souvislostech mezi jednotlivými procesy, které probíhají v lidském těle. Posluchači se mají naučit chápat lidský organismus jako holistický systém. V programech věnovaných problémům ergonomickým, si studenti mají prokázat existenci přímých vazeb mezi antropologíí a zdravím školáků.
Syllabus (in Czech)
  • Praktická cvičení ze základů ergonomie: 1. Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek - vady páteře, vady zraku - základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte 2. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd 3. Alergizující textilie, alergeny v potravě 4. Vliv obuvi na klenbu nohy - vyšetření klenby nohy Základy somatometrie: 5. Craniometrie 6. Pelvimetrie 7. Vyšetření páteře 8. Hodnoty průměru a hodnoty variability výšky posluchaček a posluchačů 4.ročníku PdF MU v Brně - základy biometrie Vybraná cvičení z biologie člověka 9. Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška. 10. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku 11. Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organismu 12. Faktory ovlivňující kinetiku enzymatické reakce 13. Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči 14. Vyšetření chuti, zraku, sluchu. Nervové reflexy 15. Testy psychické výkonnosti 16. Problematika primární prevence proti vzniku závislostí ve školách - role učitele, optimální zařazení do výuky, tvorba nových programů, metodických a pracovních listů
Literature
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 258 s. ISBN 8021021799. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/BI2MP_PKAL