BI2MP_PKAL Pedagogická a klinická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
Mgr. Tomáš Mráček (cvičící), PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Rozvrh
Po 16:10–17:50 učebna 27, St 13:25–14:10 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Praktická cvičení z klinické a pedagogické antropologie rozvíjí a utvrzují teoretické znalosti posluchačů z přednášek a samostudia. Kromě diskusí o získaných teoretických znalostech je hlavním cílem praktických cvičení motivovat studenty k samostatnému přemýšlení o souvislostech mezi jednotlivými procesy, které probíhají v lidském těle. Posluchači se mají naučit chápat lidský organismus jako holistický systém. V programech věnovaných problémům ergonomickým, si studenti mají prokázat existenci přímých vazeb mezi antropologíí a zdravím školáků.
Osnova
  • Praktická cvičení ze základů ergonomie: 1. Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek - vady páteře, vady zraku - základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte 2. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd 3. Alergizující textilie, alergeny v potravě 4. Vliv obuvi na klenbu nohy - vyšetření klenby nohy Základy somatometrie: 5. Craniometrie 6. Pelvimetrie 7. Vyšetření páteře 8. Hodnoty průměru a hodnoty variability výšky posluchaček a posluchačů 4.ročníku PdF MU v Brně - základy biometrie Vybraná cvičení z biologie člověka 9. Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška. 10. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku 11. Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organismu 12. Faktory ovlivňující kinetiku enzymatické reakce 13. Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči 14. Vyšetření chuti, zraku, sluchu. Nervové reflexy 15. Testy psychické výkonnosti 16. Problematika primární prevence proti vzniku závislostí ve školách - role učitele, optimální zařazení do výuky, tvorba nových programů, metodických a pracovních listů
Literatura
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 258 s. ISBN 8021021799. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.