CJ2BP_LTL1 Literary Theory for Teachers 1

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
CJ2BP_LTL1/01: Wed 12:30–13:15 učebna 6, D. Kroča
CJ2BP_LTL1/02: Wed 13:25–14:10 učebna 6, D. Kroča
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the subject is to help students master methods of literary studies and offer them an insight into the principles of the literary science. The output of the seminar is a written assignment: a critical essay of about 10 pages. Students focus on an analysis of a piece of contemporary prose of their own choice. First they present their analysis orally in the seminar, at the end of the term they hand in a written assingment.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Literatura. Vymezení úkolu: seminární práce. Zásady literárněvědné práce.
  • 2. Poetika prozaického textu. Architektonika, kompozice.
  • 3. Motivický rozbor prozaického textu.
  • 4. Analýza prozaického textu. Poetika románu J. Kratochvila.
  • 5.-15. Referáty: poetika prozaického textu po r. 1945. Diskuse a komentáře.
Literature
  • HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
  • HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
  • JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
  • VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář. Požadavek k ukončení předmětu: vypracování závěrečné seminární práce - rozbor prózy podle pokynů vyučujícího.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/CJ2BP_LTL1