SZ7MP_ALP2 Seminář k alternativní pedagogice

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Klára Hájková (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_ALP2/01: Po 7:00–7:45 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/02: Po 7:55–8:40 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/03: Po 8:50–9:35 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/04: Po 9:45–10:30 učebna 38, R. Pospíšil
SZ7MP_ALP2/05: Po 12:30–13:15 učebna 38, K. Hájková
SZ7MP_ALP2/06: Po 13:25–14:10 učebna 38, K. Hájková
SZ7MP_ALP2/07: Po 14:20–15:05 učebna 38, K. Hájková
SZ7MP_ALP2/08: Út 12:30–13:15 učebna 38, J. Škrabánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informovanosti o možnostech alternativnáích postupů ve výchově a vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství, interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách.
Osnova
  • Humanismus, demokracie, pluralismus a alternativnost v pedagogice. Pokusy o klasifikaci alternativních škol. Historické prameny alternativního myšlení a alternativních pedagogických systémů a reformní pedagogika. Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola. Alternativní školy v 70. letech 20. století. Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR. Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to. Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví. práce s nadanými žáky.
Literatura
  • Svobodová, Jarmila. Výběr reformních i současných edukačních koncepcí (Zdroje inspirace pro učitele). 1. vyd. Brno : MSD s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0.
Metody hodnocení
Semináře probíhají každý týden, jednotliví vyučující určují program, úkoly a podmínky pro zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je ukončen zápočtem. V kompetenci vyučujících jednotlivých seminářů je stanovit podmínky pro udělení zápočtu.
Předmět je vyučován každoročně.
Sylabus předmětu je uveden na stránkách www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení - Alternativní pedagogika.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.