TE2MP_DID2 Methodology 2

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Department of Technical Education and Information Science – Faculty of Education
Contact Person: Gabriela Jančíková
Timetable
Tue 8:50–9:35 učebna 29
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Aktuální problémy teorie a praxe vyučování technickým a informačně technologickým předmětům (příprava a tvorba školního vzdělávacího programu, nové dokumenty MŠMT, pedagogická literatura, časopisy). 2. Od Komenského po současnost. Praktická výuka předmětů technického charakteru na základních školách u nás i v zahraničí. (pohled do historie, současná situace u nás i v zahraničí, perspektivy z hlediska potřeb společnosti). 3. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (oblast design a konstruování) (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků). 4. Konkrétní didaktika v oblasti práce s elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi (schémata zapojení, elektrotechnické značky, zdroje, spotřebiče, praktické elektroinstalace). 5. Konkrétní didaktika – technické, elektrotechnické a elektronické měření na základní škole (druhy měřidel a způsoby jejich využití na základní škole, měření základních elektrických veličin, mezipředmětové vztahy, výchova k přesnosti). 6. Konkrétní didaktika - provoz a údržba domácnosti (domácí účetnictví, drobná domácí údržba, elektrické spotřebiče v domácnosti). 7. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy (metodika pronikání ekologických problémů do různých odvětví techniky, využití možností Internetu pro zvýšení množství informací, působení učitele a jeho význam v uvedené oblasti). 8. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 9. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole (specifika přípravy, rozvoj kreativity a samostatnosti, využití problémových metod a brainstormingu). 10. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika (problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).
Assessment methods (in Czech)
Tři cvičné výstupy před seminární skupinou s tématikou základní školy.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/TE2MP_DID2