PdF:PdDR_PKSS Problémy kurikula - Informace o předmětu
PdDR_PKSS Problémy kurikula v současné škole
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
- Osnova
- Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracovaný materiál pro výuku.
- Informace učitele
- DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha : SPN, 1975. CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958. KRÁL, M. Kam směřuje civilizace? Praha : Filosofia, 1998. MAŇÁK, J. Problém kurikulum. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 62 67. MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.) Orientace české základní školy. Brno: MU, 2005. PAŘÍZEK, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha : SPN, 1984 PRŮCHA, J. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Praha : Karolinum, 1992. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002, 2. vyd. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2001. Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2004. ŠVEC, Š. Princípy premeny národnej sústavy školstva. Pedagogická revue, 51, č. 1, s. 2 14. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/PdDR_PKSS