SA4BP_SPX1 Pedagogical practice continuous 1 (free time activities - holiday camp)

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Active working with all age groups, freetime styings in nature, organisation of camps and similar activities in freetime pedagogics area. Students will active and creatice participate on activities with children, teens and adults. One of the pedagogical practice will also be working out of written records, practice diary etc., which are a part of pedagogical porfolium created during the studies.
Syllabus
  • - to extend the spedagogical skills in social communication area, diagnostic, animation of freetime activities etc. - organisation of freetime activities - stayings in nature with different groups of children, teens and adults - summer activities focused on freetime activities
Literature
  • VANČURA, Jan. Potřeby osob s mentálním postižením a sociální služby v Brně. Expertíza pro cílovou skupinu Lidé s mentálním postižením (Needs of People with Intellectual Disability and Social Services in Brno). Brno: CKP MMB, ASVSP, 2007. URL URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory a riziko sociální exkluze (The risk of the social exclusion and the personal social services for the elderly people). In Sociální vyloučení a sociální politika. 1st ed. Brno, Praha: Masarykova universita, VÚPSV, 2006, p. 112-116, 8 pp. ISBN 80-87007-29-8. info
  • HAVEL, Jiří and Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (Pedagogical Practice and the Development of Future Teachers Professional Competencies). 2005. info
  • WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby (Social care). In Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, p. 138-154. ISBN 80-210-3623-0. info
  • VESELÁ, Jitka. Sociální služby poskytované seniorům v domácnostech. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2003, 50, vi. info
  • KRAKOVSKÁ, Jana. Pojetí sociální práce ve státních a nestátních zařízeních sociální služby. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2002, 38 l. info
  • VESELÁ, Jitka. Sociální služby a jejich poptávka. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001, 24, iii. URL info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory v městě Brně a jejich rozvoj. (The development of social services for the elderly in Brno). Brno: Magistrát města Brna, 2001. Studie. info
  • BÍZOVÁ, Helena. Poradenské a sociální služby pro osamělé matky s dětmi. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 69 s. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální služby a jejich hodnocení (Social Services and their Evaluation). Sociální politika. Česká republika: MPSV Praha, 2000, vol. 26, No 10, p. 12. ISSN 0049-0961. info
  • KONDROVÁ, Jiřina. Sociální služby v brněnském regionu. Edited by Mirka Wildmannová. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 42 s. info
  • BJALKOVSKI, Christo and Ondřej FRÜHBAUER. Sociální služby v zemích Evropské unie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2000, 37, 3. info
  • BAUMRUKOVÁ, Pavla. Obce, města, regiony a sociální služby. Edited by Ladislav Průša. Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1997, 250 s., p. ISBN 80-902260-1-9. info
  • VESELÁ, Jitka and Lucie SLEZÁKOVÁ. Terénní sociální služby ve vybraných okresech. Praha: Výzkumný úsav práce a sociálních věcí, 1997, 44, iii. info
Assessment methods
Students will have a two week practice that will focus on the field of leisure time. The focus groups are formed by kids, youth and adults. The output of the subject is a pedagogical practice diary.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Dvoutýdenní praxe na souvislé výchovně-vzdělávací akci (prázdninovém táboře, škole v přírodě apod.).
Information on the extent and intensity of the course: 2 týdny.
Teacher's information
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SA4BP_SPX1