PdF:SPDR_VZPS Specializace - psychopedie - Informace o předmětu
SPDR_VZPS Specializace - širší základ - psychopedie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je studium jednotlivých oblastí oboru psychopedie,poradenství a intervence v předškolním věku pro speciální pedagogy.
- Osnova
- Poradenství a intervence v předškolním věku pro speciální pedagogy , charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení, rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza, charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly, Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení, Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- Metody hodnocení
- Projekt.
- Informace učitele
- ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-91-5. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 – 200. ISBN 80-86633-08-X. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004, ISBN 80-210-3354-1. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP ČR, 2001. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997, ISBN 80-210-1495-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-214-9. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: UK, Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-929-4.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SPDR_VZPS