PdF:SZ7BP_SPMV Soc.pedagogika & mult. výchova - Informace o předmětu
SZ7BP_SPMV Základy sociální pedagogiky a multikultruní výchovy
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_SPMV/01: St 13:25–14:10 učebna 1
SZ7BP_SPMV/02: Čt 9:45–10:30 učebna 1
SZ7BP_SPMV/03: Čt 10:40–11:25 učebna 1
SZ7BP_SPMV/04: Čt 11:35–12:20 učebna 1
SZ7BP_SPMV/05: Čt 12:30–13:15 učebna 1 - Předpoklady
- Základy sociální pedagogiky a multikultruní výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na varhany se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele se základními tématy, které řeší sociální pedagogika a multikulturní výchova v kontextu Rámcového vzdělávacího programu. Studenti získají základní vědomosti a budou vybaveni dílčími metodickými postupy jak koncipovat jednotlivá multikulturní a sociální témata do vzdělávacího procesu. Předmět předpokládá získání základního vhledu do témat: cíle a úkoly sociální výchovy, možnosti výchovy ve volném čase, migrace, diskriminace různých skupin ve společnosti, téma světových náboženství, postojů a předsudků a perspektiv vzájemného soužití nejrůznějších skupin a národností, možnosti metodické práce v oblasti školního vzdělávání.
- Osnova
- 1. Vzájemné souvislosti mezi sociální pedagogikou a multikulturní výchovou, výchova ve volném čase a sociální výchova. 2. Možnosti zážitkové pedagogiky v oblasti multikulturní výchovy. Hry a projekty pro mimoškolní výchovu v kontextu RVP a tvorby ŠVP. 3. Lidská práva – téma současnosti. 4. Náhradní rodinná péče, týrané a zneužívané děti, pomoc a metodika práce. 5. Multikulturní výchova v současnosti, oblast teorie a praxe. 6. Sociálně znevýhodněné skupiny; Romové a migrující cizinci. Metodika a specifika práce se žáky se sociálním znevýhodněním. 7. Utváření postojů a předsudků. Jak předcházet negativním předsudkům, možnosti kooperace ve školní třídě. 8. Diskriminace různých skupin ve společnosti. 9. Extremismus a jeho podoby, výchova versus extremistické projevy. 10. Světová náboženství – tolerance a konflikty. 11. Nová náboženská hnutí a společnost. 12. Projevy antisemitismu, historie a současnost; holocaust a moderní společnost. 13. Člověk v multikulturní společnosti, dítě v multikulturní třídě. 14. Projekty a programy na podporu interkulturality, výzkumná šetření v oblasti multikulturní výchovy a sociální pedagogiky.
- Literatura
- Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : 4. setkání Hnutí R : překonávání bariér ve vzdělávání (Variant.) : 4. setkání Hnutí R : v Praze 1.-2. prosince 1995 : Přemysl Pitter a multikulturní výchova romských žáků : (cesty k překonávání barié. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
- SEKOT, Aleš. Sociologie versus sociální pedagogika: aktuální problémy. In Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Institut mezioborových studií. Baťova univerzita ve Zlíně., 2006, s. 161-172, 13 s. ISBN 80-902936-8-9. info
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender a společnost. In SMETÁČKOVÁ, Irena a Klára VLKOVÁ. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2005, s. 26-31. ISBN 80-903331-2-5. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
- SEKOT, Aleš. Multikulturní výchova - nedílná součást studia sociální pedagogiky. In Sborník příspěvků absolventů, studentů a učitelů oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: IMS, 2004, s. 77-86. ISBN 80-9029836-4-6. info
- GULOVÁ a ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
- BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 331 s. ISBN 80-86429-23-7. info
- NĚMEC, Jiří. Multikulturní výchova v dnešní společnosti. 2003. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací :boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha: Rybka Publishers, 2001, v, 447 s. ISBN 80-86182-49-5. info
- Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 1. vyd. Brno: CDK, 1999, 347 s. Politologická řada 4. ISBN 80-85959-47-X. info
- FRANIOK, Petr. Multikulturní výchova jako prevence intolerance a rasismu. Pedagogická orientace. Brno, 1998, č. 1, s. 65-68. ISSN 1211-4669. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
- Metody hodnocení
- Písemný test, okruhy otázek: osnova předmětu.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=630
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SZ7BP_SPMV