AJB_DPV2 Dramatické postupy ve výuce AJ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
AJB_DPVA Dramatické postupy ve výuce AJ
Intermediate knowledge of English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Block teaching: This course is an intensive course that will lead students through various experiences. They will enter a story or a period in history to go through it themselves, experience individual drama techniques and analyse the way they were used in the drama structure. At the end of the course the students will analyse the methods use and try to put together a simple structure of their own.
Osnova
  • 1. warm-ups and ice-breakers, name games 2. topic based games 3. using props, setting a simple scene 4. TIR (teacher in role)technique 5. using stories in the classroom 6. Improvisation 7. Unfinished materials as a tool for storytelling 8. Soundtracking, radio broadcasting 9. Structuring drama work 10. drama lesson planning - the structure of a drama lesson plan 11. working with textbooks - trying to make a drama lesson plan out of a textbook lesson. 12. presentation
Literatura
  • Charlyn Wessels, Drama, Resource Books for Teachers, OUP, 1987
  • Josef Valenta, Kapitoly z~teorie výchovné dramatiky, Hraní rolí ve výchově a vyučování, Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí, ISV
  • Norah Morgan, Juliana Saxton, Teaching Drama, Stanleyhornes (Publishers) Ltd, 1992
  • Jonathan Neelands, Structuring drama work
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
Výukové metody
This class uses a variety of methods including mini-lecture, group discussions, presentations, and projects on Moodlinka.
Metody hodnocení
bloková výuka seminární práce
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1166
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dopolední bloky, v pondělí 15.2. a pátek 14.5. 8 - 13 hod.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.