SP_DMO Reedukace dětské mozkové obrny

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 14:20–16:00 učebna 51
Předpoklady
Podmínky pro zápočet: 75% účast, seminární práce na téma DMO nebo prezentace vlastní pomůcky ke stimulaci jemné motoriky, senzomotoriky, grafomotoriky včetně metodického návodu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: Zapisují pouze absolventi "základů somatopedie".
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Objasnit: základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,plán podpory. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v oblasti vývoje, diagnostiky a podpory u jedinců s DMO.
Osnova
  • Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
Výukové metody
Seminář - interaktivní výuka.
Metody hodnocení
Písemný test - test obsahuje 20 otazek, pro úspěšné ukončení předmětu musí být 75 % odpovědí správně.
Informace učitele
KÁŠ, S. Neurologie v běžné lékařské praxi. Praha : Avicenum-Grada, 1997. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Tišnov : SURSUM, 2005. ISBN 80-210-3819-5. OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006. ISBN 80-210-3977-9. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. Další literatura a upřesnění informací budou vždy studentům předány na začátku semináře vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SP_DMO