AJ2RC_AML2 Britská a americká literatura od roku 1945

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/24. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Waisserová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This survey course examines American literature from the beginning of the twentieth century to present, covering two important literary movements, modernism and postmodernism. The course is designed to introduce students to the ideas and pleasures literature offers us, and encourages students to think about the texts and discuss them in the class. Students are also asked to keep a journal of their thoughts and responses to themes and ideas expressed in the texts.
Osnova
  • 1. Modernist poetry (Ezra Pound, W. C. Williams, e. e. cummings, Wallece Stevens, T. S. Eliot) 2. Modernist fiction (Gertrude Stein, Ernest Hemingway) 3. Harlem Renaissance (Langston Hughes, Claude McCay, Zora Neale Hurston, blues lyrics) 4. Southern literature (William Faulkner, Flannery OConnor) 5. Drama (Edward Albee) 6. Jewish authors (I. B. Singer, Woody Allen, Art Spiegelman) 7. Postmodern literature I (Donald Barthelme, John Barth) 8. Postmodern literature II (Kathy Acker, Joyce Carol Oates) 9. Afro-American literature (Lucille Clifton, June Jordan, Alice Walker) 10. Ethnic literature (Sandra Cisneros, Amy Tan, Sherman Alexie, Dian Million, Ofelia Zepeda) 11. Contemporary poetry (Frank OHara, Allen Ginsberg, Sylvia Plath, Laurie Anderson)
Literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
Výukové metody
discussion based seminar
Metody hodnocení
Course requirements: 1) 80% attendance (if you miss more than two classes, then you have to work on reading journals for each class missed) 2) Read the material assigned in the syllabus (it will be checked by in-class quizzes) 3) At least five contributions to mood-link forums 4) Occasional mood-link tasks 5) Credit test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1012
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.