Bi2BP_NPL2 Neživá příroda 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
RNDr. Václav Vávra, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_NPL2/01: Po 7:55–8:40 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/02: Po 8:50–9:35 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/03: Po 9:45–10:30 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/04: Po 10:40–11:25 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/05: Po 16:10–16:55 laboratoř 83, J. Štelcl
Bi2BP_NPL2/06: Po 18:55–19:40 laboratoř 83, J. Štelcl
Předpoklady
Bi2BP_NPL1 Neživá příroda 1
Studium neživé přírody, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90
Jiné omezení: max. 7 skupin, max. 13 osob v laboratoři
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
ZNALOST - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat všech 11 níže uvedených obsahů předmětu. POROZUMĚNÍ - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit podstatu učiva. APLIKACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen interpretovat učivo. ANALÝZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen analyzovat učivo. SYNTÉZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen formulovat základní obsah. EVALUACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen zdůvodnit probírané učivo. 1. Úvod do studia geologie, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
Osnova
  • Studium neživé přírody a geosfér, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. Primární a sekundární geologické struktury. Teorie riftu, desková tektonika. Diastrofismus, základy geomorfologie. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody). Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka.
Literatura
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps06/2722682/petro/index.htm
  • Andreska J. et al., Geologie a biologie pro studenty pedagogiky 1. stupně ZŠ. Praha : ISV nakl., 1999, 219 s., ISBN 80-85866-46-3 Kachlík V., Chlupáč I., Základy geologie. Historická geologie. Praha : vyd. UK, 1996,
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js07/mineraly/materialy/index.html
Výukové metody
Výuka probíhá metodami: - laboratorní cvičení, - praktické terénní vycházky, - diskuze o obsahu seminární práce, - poznávání a určování minerálů a hornin.
Metody hodnocení
písemné testy, závěrečný interaktivní test s otevřenými otázkami z databáze cca 350 otázek se každým otevřením automaticky nalosuje vždy jiných 30 otázek. Hodnocení: 30 správných = A, 29 správných = B, 28 správných = C, 27 správných = D, 26 správných = E, 25 a méně správných = F.
Informace učitele
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení s vědním základem všeobecné, strukturní, dynamické, regionální a historické geologie. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, vývoj neživé přírody (litosféry, hydrosféry, atmosféry a následně biosféry) zejména poukazem na vztahy k živé přírodě. Podstatným cílem je dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít, poznat význam a postavení člověka v přírodě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.