PdF:Bi2BP_NPL2 Neživá příroda 2 - Informace o předmětu
Bi2BP_NPL2 Neživá příroda 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
RNDr. Václav Vávra, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_NPL2/01: Po 7:55–8:40 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/02: Po 8:50–9:35 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/03: Po 9:45–10:30 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/04: Po 10:40–11:25 laboratoř 83, V. Vávra
Bi2BP_NPL2/05: Po 16:10–16:55 laboratoř 83, J. Štelcl
Bi2BP_NPL2/06: Po 18:55–19:40 laboratoř 83, J. Štelcl - Předpoklady
- Bi2BP_NPL1 Neživá příroda 1
Studium neživé přírody, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90
Jiné omezení: max. 7 skupin, max. 13 osob v laboratoři - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- ZNALOST - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen definovat všech 11 níže uvedených obsahů předmětu. POROZUMĚNÍ - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit podstatu učiva. APLIKACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen interpretovat učivo. ANALÝZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen analyzovat učivo. SYNTÉZA - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen formulovat základní obsah. EVALUACE - Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen zdůvodnit probírané učivo. 1. Úvod do studia geologie, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. 2. Primární a sekundární geologické struktury 3. Teorie riftu, desková tektonika 4. Diastrofismus, základy geomorfologie 5. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody) 6. Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka 7. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty 8. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika 9. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka
- Osnova
- Studium neživé přírody a geosfér, stavba Země, zemská kůra, fyzikální a chemické vlastnosti, průnik litosféry, hydrosféry (vč. kryosféry), atmosféry a biosféry – význam pro život a člověka. Primární a sekundární geologické struktury. Teorie riftu, desková tektonika. Diastrofismus, základy geomorfologie. Magmatismus – vulkanismus, zemětřesení, postvulkanismus (vč. podzemní vody). Exogenní pochody – zvětrávání, svahové pohyby, činnost větru, vody (vč. krasových jevů), člověka. Regionální geologie světa, České republiky – Český masív, Západní Karpaty. Historická geologie – geologické éry a jejich geologická a biologická charakteristika. Vývoj života na Zemi, vývoj člověka.
- Literatura
- http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps06/2722682/petro/index.htm
- Andreska J. et al., Geologie a biologie pro studenty pedagogiky 1. stupně ZŠ. Praha : ISV nakl., 1999, 219 s., ISBN 80-85866-46-3 Kachlík V., Chlupáč I., Základy geologie. Historická geologie. Praha : vyd. UK, 1996,
- http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js07/mineraly/materialy/index.html
- Výukové metody
- Výuka probíhá metodami: - laboratorní cvičení, - praktické terénní vycházky, - diskuze o obsahu seminární práce, - poznávání a určování minerálů a hornin.
- Metody hodnocení
- písemné testy, závěrečný interaktivní test s otevřenými otázkami z databáze cca 350 otázek se každým otevřením automaticky nalosuje vždy jiných 30 otázek. Hodnocení: 30 správných = A, 29 správných = B, 28 správných = C, 27 správných = D, 26 správných = E, 25 a méně správných = F.
- Informace učitele
- Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení s vědním základem všeobecné, strukturní, dynamické, regionální a historické geologie. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, vývoj neživé přírody (litosféry, hydrosféry, atmosféry a následně biosféry) zejména poukazem na vztahy k živé přírodě. Podstatným cílem je dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít, poznat význam a postavení člověka v přírodě.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/Bi2BP_NPL2