PdF:DCJDR_IMP1 Metodologie vědecké práce v pe - Informace o předmětu
DCJDR_IMP1 Metodologie vědecké práce v pedagogice 1
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
- Osnova
- Předmět uvádí studenty do vědeckého myšlení, které je nezbytné pro úspěšné projektování, realizaci i hodnocení pedagogického výzkumu. Navazuje na elementární znalosti studentů z metodologie pedagogického výzkumu, které si osvojili v magisterském studiu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu. Tematické okruhy: Věda a lidské poznávání. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje společenských věd. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Druhy pedagogického výzkumu. Metodologické standardy v pedagogickém výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita v pedagogickém výzkumu. Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum v pedagogických vědách. Projekt pedagogického výzkumu, jeho struktura. Kvantitativní výzkum: vymezení výzkumného problému, definování proměnných, formulace pracovní hypotézy, statistické hypotézy, výběr výzkumného vzorku, volba výzkumných metod a technik. Kvalitativní výzkum: orientace ve zkoumané problematice, vymezení výzkumného problému, volba strategie a metod výzkumu, stanovení výzkumného vzorku, triangulace. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
- Literatura
- povinná literatura
- Janík, Tomáš - Seidel, Tina - Najvar, Petr. Introduction: On the Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning. In Janík, Tomáš - Seidel, Tina. The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1. vyd. Mü
- Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2006.
- Švaříček, Roman - Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha : Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
- Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000].
- Tippelt, R. (Hrsg.) Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005.
- Contemporary philosophy of social science : a multicultural approach (Orig.) : Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup.
- Against method (Orig.) : Rozprava proti metodě.
- Keeves, J. P. Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd, 2004.
- Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 2., opr. Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9.
- Švec, Š a kol. Metodologie věd o výchově. 2. vyd. Brno: Paido, 2009.
- Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.) : Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum.
- doporučená literatura
- Wallerstein, Immanuel Maurice. Kam směřují sociální vědy :zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 1998. 111 s. ISBN 80-85850-65-6.
- Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1997. 206 s. ISBN 80-86005-54-2.
- Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vyd. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2005. 134 s. ISBN 80-7315-102-2.
- Chrástka, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, individulání konzultace
- Metody hodnocení
- Zkouška: studenti předloží a obhájí projekt výzkumu jako východisko disertační práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/DCJDR_IMP1