FY2RC_ENV Enviromentální fyzika

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou mít možnost pracovat s obnovitelnými zdroji energie. Mohou měřit veličiny důležité pro životní prostředí organismů.
Osnova
  • V semináři jsou upřednostněna tato témata:
  • Spotřeba energie pro existenci rozvinuté lidské civilizace. Zacházení se surovinami a přírodními zdroji, separace, recyklace, nároky na přísun energie.
  • Koloběhy látek v přírodě. Klimatické potíže - Skleníkový jev, jeho význam a potíže.
  • Výroba, distribuce i spotřeba neobnovitelných zdrojů. Přijatelnost alternativ.OZE, jaderná energie, omezení, míra rizika. Spotřeba.Úsporná opatření.
  • Optimalizace, ekonomické motivy,odhady potenciálu úspor pro ČR.
  • Hygienické limity abiotických faktorů, hluk, teplo a záření kolem nás.
Literatura
  • BRANIŠ, Martin a Iva HŮNOVÁ. Atmosféra a klima : aktuální otázky ochrany ovzduší. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 351 s. ISBN 9788024615981. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:FY2RC_ENV!
Výukové metody
Seminář, domácí příprava.
Metody hodnocení
Přednáška a seminář k přednášce. Podmínky získání úspěšného hodnocení - rozprava v úzkém kruhu dvou až tří studentů na vybrané téma. Hodnotí se zasvěcenost, aktivita a formulace odpovědí. Příprava seminární prezentace s návrhem vlastního ekovýchovného projektu, demonstrační pomůcky, hry, pracovního listu apod. Samostatné studium literatury, rešerše k vybraným otázkám a recenze vvbraných textů. Rozprava o envi-tématech. Přehledový test, celkový zisk aspoň 50 bodů
Informace učitele
Point range:(evaluated, in particular, kept!), min.50points 1, the participation of class discussion 3points 2, written test - can be obtained at the maximum 10pts 3, Individual work 5-15pts/ timely / 2-10 / other / Options: a simulation game, worksheet, project or other activity - at least for 1hour, reviews, research Older ideas: http://amper.ped.muni.cz/ svobodka / EkoEnviHry /
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.