SZ7BP_LMK Mediální kultura

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Po 12:30–13:15 učebna 11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studijní předmět Mediální kultura je koncipován jako příspěvek k posílení tzv. mediální gramotnosti učitelů na základní škole. Jeho cílem je především povzbudit zájem budoucích učitelů o studium médií a mediální výchovu. Pokouší se odpovědět na základní otázku, proč se zabývat studiem médií a co je možné tímto studiem získat. Předmět směřuje hlavně k tomu, aby ukázal, jak média fungují, jak vznikají mediální sdělení a jak média ovlivňují život příjemců.
Osnova
  • 1. Úvod do studia médií. Literatura, vysvětlení základních pojmů.
  • 2. Moc a vliv médií. Vliv médií na publikum (děti a televize).
  • 3. Média a zábava. Reality show, jejich typologie a principy.
  • 4. Média a zpravodajství. Podstata zpravodajství a publicistiky.
  • 5. Média a marketing. Reklama.
  • 6. Regulace a autoregulace médií.
Literatura
  • BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
  • KROČA, David. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Brno: Komenský, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2008, s. 36. č. 5. ISSN 0323-0449. info
Výukové metody
Hlavní metodou výuky je přednáška spojená s konkrétními mediálními ukázkami (projekce ukázek z filmů, televizních reklam, televizního zpravodajství, počítačových her apod.).
Metody hodnocení
Podmínky zápočtu: Vypracování zápočtové práce podle předem vypsaným témat nebo podle vlastního výběru, její úspěšné zvládnutí a odevzdání ve stanoveném termínu. Půjde o krátkou výzkumnou zprávu v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům s ohledem na vaše aprobační předměty? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu? apod.
Informace učitele
Doporučená literatura: BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003. DOKOUPIL, Blahoslav a kol. Slovník literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno, Olomouc: Host, Votobia, 2002. OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999. REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.