OP3BK_DDOP Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (pomocník)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 9. 3. 15:45–17:25 učebna 30, So 16. 3. 15:45–17:25 učebna 50, So 23. 3. 13:55–15:35 učebna 50, So 13. 4. 15:45–17:25 učebna 20, So 18. 5. 16:40–18:20 učebna 20
Předpoklady
Znalost základů obecné pedagogiky a didaktiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - Aplikovat teoretické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí ve výuce odborných předmětů. - Stanovit výukové cíle a učební obsah ve výuce odborných předmětů. - Definovat výukové metody, prostředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku odborných předmětů a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • Didaktika odborných předmětů navazuje na teoretické a praktické poznatky získané absolvováním obecně pedagogických a psychologických disciplín (obecná pedagogika, obecná didaktika,pedagogická psychologie). Sleduje především aspekty teorie cílů, úkolů, obsahu a prostředků vyučování, vyučovací principy, metody, organizační formy, jakož i osobnost pedagoga i žáka. Současně řeší otázky obsahu a výběru učiva, vzdělávací a výchovné cíle a množství učiva, které je žákům učitelem předkládáno. Zabývá se učebními plány, učebními osnovami a učebnicemi, sleduje obsah a význam jednotlivých předmětů a jejich vliv na celkovou vzdělanost žáků. Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností z oblasti výukových cílů, obsahu výuky, vyučovacích principů, vyučovacích metod, forem a prostředků v odborných předmětech ve vazbě na vědní discipliny příslušných oborů. Problémové okruhy: 1. Úvod do problematiky, didaktika odborných předmětů v systému pedagogických věd. 2.Proces výuky v odborných předmětech na středních odborných školách. 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů- vymezení problému, členění metod, činitelé ovlivňující volbu metod. 6.Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů. 7.Aktivita žáků a metody aktivizující výuky ve výuce odborných předmětů. 8.Učební úlohy ve výuce odborných předmětů. 9.Metody opakování a procvičování učiva v odborných předmětech. 10.Organizační formy výuky v odborném vzdělávání. 11.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů. Možnosti využití výukových videí, výukových prezentací a animací ve výuce odborných předmětů. 12.Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů, možnosti využití didaktických testů. 13.Osobnost učitele odborných předmětů. 14.Projektování a příprava výuky odborných předmětů, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. 15.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba vypracovat kolokviální test a absolvovat rozpravu k řešené problematice. Témata ke kolokviu a k rozpravě - viz. problémové okruhy. K udělení kolokvia je třeba zvládnout kolokviální test na 75% a správně zodpovědět tři ze čtyř položených otázek u ústní části (rozprava).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.